یکی از تمرینات بسیار کارآمد در زمینه حرفه ای شدن در عرصه خدمات چاپ، بررسی و تجزیه تحلیل یک محصول چاپی است.
برای این کار بهتر است یک لوپ یا ذره بین با قدرت بزرگنمایی بیش از 8 برابر داشته باشید. در این خصوص بزرگنمایی 50 برابر را به شما پیشنهاد می کنیم که تا حدودی کار میکروسکوپ را انجام می دهد. لذت دیدن برخی جزئیاتی که با این لوپ به شما دست می دهد ارزش خریدنش را دارد.
از امروز نمونه های چاپی مختلفی که در اطراف خود می بینید را با لوپ یا ذره بین مشاهده کنید. شناخت ترام و جزئیات آن کمک بسیار موثری به این تجزیه تحلیل می کند. نمونه کارهای چاپی جمع شده را یکی یکی نگاه کنید. اگر در نمونه هایتان جعبه وجود دارد آن را باز نمایید و درباره جزئیات آن دقت نمایید.
چه چیزهایی بایستی کنترل شود؟
اکنون نمونه های مختلف جمع شده را که شامل پوستر، کارت ویزیت، بنر، لیبل، جعبه، بروشور، کاتالوگ و موارد متعدد دیگر است در کنار خود دارید این نکته را در نظر داشته ممکن است بسیاری از نمونه های تولید شده و چاپ شده در داخل کشور و برای داخل کشور دارای نواقصی باشند اما نمونه های خارجی به دلیل اینکه کالاهای صادراتی هستند عیب و نقص کمتری دارند بنابراین سعی کنید از همه نمونه های داخلی و خارجی در مجموعه خود داشته باشید. در مورد بسته بندی محصولات، این نکته کاملاً مشخص است که کالای ارزشمند در بسته بندی نفیس تر ارائه می شود به عبارت دیگر چون قیمت و ارزش کالا زیاد است، می توان روی جعبه آن نیز سرمایه گذاری کرد و نمونه جعبه بهتری ارائه نمود. در این مورد بسته بندی بسته عطرهای مختلف حرف های بسیاری برای گفتن دارند، این نوع جعبه ها را نیز در مجموعه خود اضافه نمایید اکنون موارد زیر را در مورد تک تک محصولات چاپی بررسی کنید.
1- فرمت خروجی فایل چاپ شده چگونه است؟
نمونه را با لوپ بررسی کنید. خروجی فایل از چه نرم افزاری گرفته شده؟ از نرم افزارهای برداری یا بیت مپ؟
با لوپ روی نوشته به خصوص نوشته های ریز و ظریف نگاه کنید. چنانچه خروجی بردار می باشد نوشته ها یا به عبارت دیگر خطوط صاف و مرتب است. اما اگر خروجی بیت مپ باشد همین قسمت ها کنگره دار یا به عبارت دیگر رنجه رنجه (پیکسل - پیکسل) دیده می شود.
این اتفاق زمانی حادث می شود که کار نهایی خود را در نرم افزارهای بیت مپ مثل Photoshop بسته اید یا اینکه کار نهایی را تبدیل به تصویر کرده باشید.
شاید از خود بپرسید که، کارهای چاپیای که به شکل بیت مپ خروجی گرفته شده از این نظر مشکل خاصی ندارد و کسی با ابزار لوپ به کار نگاه نمی کند؟
درست است اگر یک کار چاپی که ضرورت داشت از نرم افزارهای برداری چون CorelDRAW یا FreeHand خروجی گرفته شود، از Photoshop خروجی بگیریم در نظر عوام بدون مشکل است. اما این نکته را یقین بدانید که مقایسه همین کار با نمونه ای که از برداری خروجی گرفته شده در نظر عوام هم متفاوت دیده خواهد شد و بدون ابزار هم، کار چاپی بهتر از نمونه مشکل دار، تشخیص داده می شود. اما گرافیست حرفه ای یا ناظر چاپ با کارفرمای غیر مطلع از مسایل فنی تفاوت دارد. بنابراین وقتی کارهای مختلف را مرور می کنید به نوع خروجی بردار یا بیت مپ دقت داشته باشید و اشکالاتی که در اثر خروجی بیت مپ ملاحظه می کنید را مد نظر بگیرید و از انجام آن در کار خود، پرهیز کنید. مشکلاتی چون کاهش وضوح طرح گرافیکی در نوشته ها بخصوص نوشته های ریز.
2- محصول چاپی چند رنگ است؟
به اختصار اینکه نمونه ها را کنترل نمایید و تعیین کنید که کار چاپ شده چند رنگ است یا اینکه لازم بود این نمونه بخصوص چند رنگ چاپ شود تا زیباتر و نفیس تر باشد.
3- شیوه چاپ نمونه ها چیست؟
نکته با اهمیت دیگری که بایستی به آن دقت داشته باشید شیوه چاپ نمونه های جمع آوری شده است شیوه چاپ به موارد متعددی بستگی دارد از جمله: جنس چاپ شده مثل (کاغذ، مقوا، BOPP ،PVC ، فلز و ...)، کیفیت جنس چاپ شده (مثل دقت ترامها، وضعیت چاپی و ...) شکل جنس چاپ شده (ورق، به حالت قوطی، شکلهای مختلف دیگر و ...) و حتی تیراژ آن . اما دقت کنید که شکل جنس چاپ شده ممکن است بعد از چاپ تغییر کرده باشد.
از اینجا شروع کنید که جنس نمونه چاپ شده را بررسی نمایید. اگر جنس مورد نظر کاغذ و مقواست احتمال اینکه افست باشد وجود دارد مشروط به اینکه کیفیت چاپ خوب باشد یعنی دقت ترام ها حدوداً بین lpi 150 تا lpi 200 باشد.اما اگر کار چاپی روی BOPP (جنس هایی مثل انواع پلاستیک چیپس ها و پفک ها) صورت گرفته و کیفیت چاپ نیز در حد lpi 120 تا lpi 200 است و البته تیراژ آن نیز زیاد است (مثل پفک نمکی یا انواع چیپس و بستنی چوبی) یقیناً چاپ به یکی از روشهای هلیو یا فلکسو انجام شده است.
چاپ های هلیو دقیق تر از چاپ های فلکسو است اما ممکن است نمونه چاپی در دست شما با یک دستگاه چاپ هلیو بی کیفیت چاپ شده باشد.بنابراین پارامتر کیفیت در تشخیص شیوه چاپ هلیو و فلکسو قابل استفاده نیست. در این مورد باز هم لوپ به کمک شما خواهد آمد. ماهیت چاپ فلکسو با توجه به استفاده از کلیشه های برجسته به گونه ای است که در اطراف بخش های مختلف به نظر می رسد که خط نازکی ایجاد شده است. به عنوان مثال در اطراف نوشته های تک رنگ با لوپ نگاه کنید اثر چاپ فلکسو را مشاهده خواهید کرد.
بنابراین یکی از پارامترهای تشخیص فلکسو از هلیو وجود خط نازک سفید ایجاد شده در اطراف تنپلات های تک رنگ است).
در مورد چاپ های دیگر چون چاپ سیلک، چاپ تامپو، داغی Hot foil نیز که از کیفیت های پایین تری برخوردارند نکته های بسیاری وجود دارد.
سیلک و تامپو: با این دو شیوه چاپ تقریباٌ می توان روی هر جنسی چاپ کرد اما چیزی که نشان دهنده چاپ به وسیله یکی از این دو شیوه به طور قطع است شکل ماده چاپ شونده است، برای مثال ظرف پلاستیکی ماست و ... که بطور مستقیم بر روی آنها چاپ صورت گرفته به یکی از این شیوه ها انجام شده است.
البته در راه تشخیص شیوه چاپ روی مواد نکات ریز و درشت بسیاری وجود دارد که شرح و بسط همه آنها مجال خود را می طلبد اما در اینجا به همین مختصر بسنده می کنیم تا شاید وقتی دیگر.
4- مراحل کار چاپ چگونه است؟
شاید بهتر بود این قسمت را در ابتدا بررسی می کردیم اما چون ذکر این نکته کمی نا آشناتر از نکات دیگر بود در آخر قرار گرفت. یک پروژه چاپی تنها شامل یک کارت ویزیت، بروشور، پوستر و یا یک جعبه ساده نیست که مراحل آن تا اندازه روشن و واضح باشد. در واقع رسیدن به یک بسته بندی نفیس آگاهی فراوانی در خصوص همه بخش های درگیر در پروژه چاپی از طراحی گرفته تا لیتوگرافی و چاپخانه و مراحل تکمیلی کار می خواهد با بررسی نمونه های زیبا و نفیس که معمولاٌ در بسته بندی های ارزشمند همچون عطرهای مختلف یافت می شود، می توان به اطلاعات مفید و کاربردی فراوان دست می یابیم.
ممکن است در نظر اول با دیدن یک جعبه عطر تشخیص دهید که این جعبه تک رنگ چاپ شده است اما بررسی دقیق آن احتمالاٌ به نتایج متفاوتی می انجامد. مثلاٌ اینکه یک مقوای ساده را در ابتدا متالایز کرده اند یعنی
محتوای یک کارت ویزیت چه باید باشد
+تاریخچه کارت های ویزیت
کارت ویزیت به معنای کاغذ کوچکی است که شما اطلاعات تماس خود را روی آن می نویسید و به کسی می دهید که آن ها را می خواهد یا لازم دارد سال های سال چشم و هم چشمی، رقابت و نوآوری و همچنین ظهور تکنولوژی های پیشرفته چاپ موجب گردید که روز به روز این برگه ارتقا یافته و به جایی برسد که امروز رسیده است.
● تاریخچه کارت ویزیت:
تجار چینی اولین نمونههای کارت ویزیت را در قرن 16 مورد استفاده قرار دادند. اما رد پای نمونههای امروزیتر کارت ویزیت را باید در قرن ۱۷ میلادی در اروپا جستجو کرد. جایی که اشرافزادگان برای ملاقات با یکدیگر نام و خلاصهای از سوابق خود را در کاغذی درج می کردند و پیش از دیدار با اشرافزادهای دیگر آن را توسط پیشخدمت خود به منزل او میفرستادند.
تبادل دو طرفه کارتها نشانه پذیرش میزبان برای ملاقات با میزبان بود. رواج کارت ویزیت در کشور امریکا در قرن ۱۸ میلادی بود. در آن دوران محتوای روی کارت ویزیت در یک طراحی یا نقاشی ساده و نام خلاصه شده بود.
● کاربرد کارت ویزیت
مهمترین سوالی که باید حین تصمیم برای سفارش کارت ویزیت از خود بپرسیم این است که کاربرد کارت ویزیت چیست؟ امروزه در کشور ما اصلیترین کاربرد کارت ویزیت اطلاعرسانی آرشیوی (و نه تبلیغاتی) است. یعنی قرار نیست کارت ویزیت برای شما مانند یک آگهی تلویزیونی، یک محصول (اعم از تجاری یا فرهنگی) یا خدمات را معرفی کند؛ بلکه اطلاعات یک شخص حقیقی یا حقوقی را به سادهترین و قابلدسترسترین شکل در اختیار مخاطب قرار میدهد.
این را نباید فراموش کرد که کارت ویزیت معمولا توسط خود شما یا نزدیکانتان به دست مخاطب میرسد، بنابراین میتوان روی شناخت اولیهای که نتیجه برخورد شما و مخاطب است حساب کرد.
اطلاعاتی که معمولا روی کارت ویزیت دیده میشود شامل نام و نشانی و راههای تماس است و گاه خدماتی که صاحب کارت ارایه میکند. اگرچه شما میتوانید کارت ویزیتهایی را مثال بزنید که صاحب آن، صفحه کارت را با یک بروشور اطلاعرسانی «اشتباه» گرفته است و تمام جزییات کار خود را روی آن درج کرده. نکته دقیقا در همین عبارت است: «اشتباه» گرفته است. اگر کاربری اطلاعرسانی آرشیوی را برای یک کارت ویزیت قایل باشیم باید به درج خلاصهترین و در عین حال کلیدیترین اطلاعات روی کارت ویزیت بسنده کنیم و خودمان را توجیه کنیم نباید هزینهای که برای سفارش کارت ویزیت میپردازیم را با استفاده بهینه از تمام مساحت کارت و درج تمامی اطلاعات ممکن، حلال کنیم!
بنابراین هر زمان که به صرافت داشتن کارت ویزیت افتادید، قلم و کاغذ بردارید و اطلاعات شخصی خود را به خلاصهترین شکل ممکن درآورید.
● محتوای استاندارد و بین المللی یک کارت ویزیت وبسایت خدمات چاپ به شما عرفی می کند:
محتوا و اطلاعاتی که می بایست روی کارت ویزیت شما درج شوند بستگی که نوع کار و حرفه شما دارد:
الف) فعالان عرصه خدمات عمومی فروشندگان، تولید کنندگان داخلی جهت فعالیت در داخل کشور:
اگر شما جزو این گروه هستید وبسایت "خدمات چاپ" به شما توصیه میکند که از یک کارت ویزیت دو رو استفاده نمایید که در یک طرف آن اطلاعات تماس شما (شامل موارد زیر) و در طرف دیگر فعالیت های شما (به شرح زیر) درج گردد.
1- اطلاعات تماس شامل:
- نام شرکت ، موسسه...
- لوگو یا آرم شرکت، موسسه...
- شماره ثبت/پروانه فعالیت
- کد اقتصادی
- نام و نام خانوادگی
- آدرس شرکت/موسسه...
- تلفن ثابت (با قید کد شهر)
- تلفن همراه
- وبسایت
- پست الکترونیک
2- فعالیت ها:
در هنگام درج فعالیت ها در پشت کارت ویزیت خود به این نکته توجه داشته باشید که کسی حوصله ندارد که ریز ریز فعالیت های شما را از روی کارت کوچک بخواند پس بهتر است با دقت و بررسی کامل حد اکثر پنج عنوان یا سه خط کوتاه از اهم فعالیت هایتان را درج کنید، همچنین می توانید به جای متن از تصویر یا تصاویر مرتبط استفاده کنید که گویای آن موارد باشد توجه داشته باشید که از شلوغ کردن سطح کارت ویزیت جددا خودداری نمایید.
ب) شخصیت های علمی-دانشگاهی، متخصصین، پژوهشگران:
این افراد معمولا در سمینارها،کنگره ها،کارگاه ها و متینگ های بین المللی اقدام به برقراری ارتباط با سایر هم نوعان خود که از داخل و خصوصا از کشور های دیگر هستند، نموده و نیازمند کارت ویزیتی میباشند که ضمن حفظ شخصیت علمی آنها محتوای مناسبی را ارائه کند، وبسایت " خدمات چاپ " به این افراد کارت ویزیت دو رویی را پیشنهاد می کند که یک طرف آن به زبان فارسی مشخصات (به شرح زیر) قید شود و در سمت دیگر همان مشخصات به زبان انگلیسی
مشخصات لازم:
1- نام و نام خانوادگی (دکتر...)
2- مقطع و رتبه علمی (فوق تخصص جراحی اطفال)
3- لوگو و نام مرکز یا دانشگاه محل فعالیت
4- خلاصه ای از جایگاه علمی خود در حد یک یا حداکثر دو خط (عضو هیات علمی...، رئیس گروه تحقیقات...)
5- آدرس کامل (ایران/تهران/...../دانشگاه...)
6- تلفن ثابت کامل (+98 21 ...)
7- تلفن همراه
8- وبسایت
9- ایمیل شخصی رسمی
وبسایت بزرگ "خدمات چاپ" شما را با انواع تکنولوژی ها و روش های تولید کارت ویزیت آشنا می کند و همچنین این امکان را برای شما کاربر محترم فراهم می کند تا ضمن آشنا یی با جنس های مختلف و ساز های گوناگون کارت های ویزیت و همچنین مشاهده نمونه های واقعی آنها همچون یک فرد با تجربه اقدام به سفارش کار خود نمایید،
از طرف دیگر جهت جلوگیری از سرگردانی شما در انتخاب یک فعال و ارائه کننده خدمات طراحی و چاپ، وبسایت خدمات چاپ لیستی از برترین و بهترین فعالان عرصه خدمات کشور را در اختیارتان میگذارد تا با صرف کمتین وقت و هزینه بهترین کارت ویزیت را داشته باشید.
● به کجا سفارش دهیم؟
اما طراحی کارت ویزیت را باید به چه کسی سفارش دهیم؟ البته پیش از پاسخ به این سوال باید به پرسش دیگری جواب بدهید: تا چه اندازه برای کیفیت یک کارت ویزیت ارزش قایل هستید؟
بسیاری از افراد فرآیند سفارش یک کارت ویزیت را شامل دو مرحله میدانند: سفارش حضوری یا تلفنی کارت به چاپخانه یا یک واسطه و تحویل آن، و اصولا سهمی برای کیفیت طراحی کارت خود در نظر نمیگیرند. غفلتی که تنها در زمان مقایسه جلوه بصری کارت خود با کارت ویزیت همکارشان که بسیار زیبا تر و چشم نواز تر جلوه می کند، از آن آگاه میشوند.
دوباره باز گردیم به پرسش ابتدای این پاراگراف: طراحی کارت ویزیت را باید به چه کسی سفارش دهیم؟ دایره کسانی که میتوانند وظیفه طراحی کارت ویزیت شما را بر عهده بگیرند بسیار گسترده است؛ مخصوصا در آستانه سال ۲۰۰۷ میلادی که سادگی امکان کار با یک نرمافزارهای طراحی و گرافیکی، بسیاری از افراد، از پسر خاله عزیزتان بگیرید تا مسئول تکثیر یک فروشگاه، را به این توهم انداخته است که میتوانند از عهده هر کار تصویری و گرافیکی برآیند.
اما اگر برای کیفیت بصری آنچه به عنوان کارت ویزیت کاری یا شخصی به دست مخاطبان خود می دهید ارزش قایل هستید، کارت ویزیت خود را به یک «طراح گرافیک» سفارش دهید. این دسته از افراد معمولا در «شرکتهای تبلیغاتی» یا «آتلیههای شخصی طراحی» مشغول به کارند.
با مراجعه به یک طراح گرافیک می توانید نمونه کارها یا البومهایی از کارتهای ویزیت را ورق بزنید و مورد مشابه به سلیقه خود را انتخاب کنید. پس از آن خواستهها و انتظارات خود از کارت ویزیت را با او در میان بگذارید. حتی به قطع، رنگبندی و نوع کاغذ مورد نظرتان نیز اشاره کنید.
اما در نهایت وظیفه طراحی کارت را به شخص وی بسپارید. فراموش نکنید همچنان که شما در رشته خود یک متخصص و خبره هستید و از بیمارانتان انتظار دارید که به گفته و عمل شما احترام بگذارند و آن را بپذیرند، یک طراح گرافیک نیز در حوزه کاری خود یک متخصص است که بدون شک بهتر از شمامیتواند در مورد جزییات یک کارت ویزیت اظهار عقیده کند. شما این اختیار را برای خود قایل باشید که هنگام مرور نمونه کارهای قبلی او، سبک و جزییات کاری او را بپذیرید یا به شخص دیگری مراجعه کنید. اما در صورت پذیرش، به طراح اعتماد کنید و او را در کار خود آزاد بگذارید.
بدون شک برای هر پزشک یا دندانپزشکی مطبوع تر است که طرح کارت ویزیت او، خاص و متعلق به شخص وی باشد. اما به این نکته نیز توجه کنید که برای داشتن یک کارت با طراحی زیبا و احتمالا منحصر به فرد باید هزینه بیشتری نسبت به حالت عادی بپردازید. قبل از سفارش کارت این مساله را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و در صورتی که کیفیت کار چندان برای شما اهمیت ندارد، قید یک طراح گرافیک را بزنید و به مستقیما به یک چاپخانه یا مرکز تایپ و تکثیر مراجعه کنید.
● روشها چاپ
صحبت کردن از روشهای مختلف چاپ در شرایط حاضر که هر روزه فنآوریهای تازهتری در این حوزه ظهور می کنند خیلی دقیق و فنی نخواهد بود. اما میتوان تکنیکهای چاپ فعلی را در دو دسسه کلی تقسیمبندی کرد:
● چاپ افست و چاپ دیجیتال
الف) چاپ افست در کارت ویزیت
افست معمول ترین روش چاپ در ایران است که به دلیل سابقه نسبتا طولانی و تجربههای فراوانی که در سیستمهای آن انجام شده است به یکی از بهترین و ارزان ترین روشهای چاپ تبدیل شده است. بنای چاپ افست بر ترکیب رنگها بر اساس چهار رنگ آبی(C)، ماژنتا (M)، زرد (Y) و سیاه (K) است. شاخص عمومی افست تیراژ معمولا بالای سفارشات است که به طور معمول هزار نسخه است.
ب) چاپ دیجیتال در کارت ویزیت
روشی است شبیه اتفاقی که در پرینترهای رومیزی میافتد؛ با این تفاوت که ماده اثرگذار روی کاغذ پودر رنگی است که در اثر حرارت به صورت لایههای رنگ روی کاغذ می نشیند. حسن بزرگ چاپ دیجیتال سرعت فوقالعاده (در حد ساعت) و تیراژ دلخواه (و عموما پایین) سفارشات است. هزینه این چاپ در تیراژ برابر بسیار بیشتر از چاپ افست است.
کارتهای ویزیت عموما به روش افست چاپ میشوند، مگر اینکه سفارش دهنده مشمول محدودیت زمان باشد تا تیراژ محدودی از کارت را سفارش دهد. در این صورت چاپ دیجیتال به صرفهتر است.
● انتخاب نوع مقوا
کارتهای ویزیت بسته به نوع کاربرد در روی کاغذهای مختلفی چاپ میشوند. معمول ترین این کاغذها عبارتند از:
▪ مقوای کارتی:
عموما مقوا برای کارت ویزیت مناسب نیست، مگر به منظور صرفهجویی در هزینه
▪ مقوای گلاسه:
ضخامت ان متفاوت است. قیمت آن نسبت به انواع دیگر پایینتر است.
● مقوا با روکش ورنی داغ یا مات:
روکش ورنی جدا از افزایش جلوه و زیبایی، موجب اتسحکام و ماندگاری کارت شما میشود. اما وجه منفی آن، این است که امکان نوشتن روی این کارت وجود ندارد. در نتیجه برای کارت ویزیت مطب کاربرد ندارد، چراکه امکان درج وقت بیمار در پشت ان وجود ندارد.
▪ مقوای بافتدار (کتان):
این نوع مقوا سبکی، استحکام و زیبایی را به صورت توام دارد. قابلیت انعطاف دارد، پس حین خم شدن نمی شکند و امکان نوشتن روی ان وجود دارد. قیمت این نوع مقوا نسبت به موارد دیگر اندکی بیشتر است.
● مهم ترین ویژگیهای یک کارت ویزیت خوب :
آنچه باید برای چاپ و تولید لیبل و برچسب دانست
خدمتی دیگر از وبسایت قدرتمند خدمات چاپ ایران
- آیا به چاپ لیبل برای محصولات خود نیازمند هستید؟
- آیا می خواهید ضمن چاپ و تکثیر برچسب مرغوب و نصب آنها خدمات خود را تبلیغ کنید؟
- آیا در زمینه خدمات چاپ لیبل و بسته بندی فعالیت می کنید؟
- آیا نمی دانید چه نوع لیبل و برچسبی و با چه نوع چاپ و روکشی مناسب کار و نیاز شماست ؟
پس با ما همراه باشید...
مصرف ليبل برچسب و بستهبندي: آگاهي از روند بازار و داشتن زيرساختهاي چاپ ديجيتال، زمينه لازم براي موفقيت شركتهاي فعال در ارايه اين خدمات را فراهم ميكند و آينده از آن كساني است كه خود را با شرايط جديد زودتر وفق داده و از فرصت موجود براي سرمايهگذاري روي موضوعاتي استفاده كنند كه در آينده بهترين فرصتهاي تجاري را براي آنها فراهم ميكند.
چاپخانههاي ليبل و برچسب با فرصتها و چالشهاي زيادي روبهرو هستند
تنوعخواهي بازار و پيشرفتهاي تكنولوژيك، چاپخانهداران ليبل را در حال حاضر و در آينده نزديك با فرصتها و چالشهاي زيادي رو به رو ميكند، چرا كه از اين دو فاكتور از يك طرف ميتوان در جهت ارايه خدمات نو و متناسب با ذوق و سليقه جديد مشتريان استفاده كرده و بازارهاي جديدي را به روي شركت باز كرد و از طرف ديگر به خاطر سرمايهگذاريهاي هنگفت مورد نياز دچار چالش و دردسرهاي سرمايهگذاري شد.
بازار خدمات برچسب و لیبل در ایران
در حالي كه بازار ليبل در سالهاي اخير از ثبات نسبي برخوردار بوده، بخشهاي جديدي به بازارهاي سنتي اضافه شده و در حال توسعه است كه از آن جمله به مواردي نظير: فيلم شرينك، بستهبندي انعطافپذير، ليبلهاي امنيتي، محصولات تبليغاتي و تا حدي RFID ميتوان اشاره كرد.
تاثير چاپ ديجيتال بر صنعت چاپ بر چسب و لیبل
بيترديد ابداع و توسعه چاپ ديجيتال در سالهاي اخير از مهمترين عوامل تحول در صنعت چاپ ليبل بوده است و عامل اصلي در تحقق دو فرصت و چالش تنوع خواهي و تغيير تكنولوژي به حساب ميآيد كه چاپخانهداران ليبل را به بازنگري در استراتژيهاي بازاريابي و فروش ترغيب ميكند.
در 15 سال اخير، چاپ ديجيتال بيشترين سطح تغييرات و پيشرفت را شاهد بوده و امروزه هم اين مسير ادامه دارد.
براي مثال در آخرين نمايشگاه ليبل اكسپو كه در سال 2009 در بروكسل برگزار شد، يك تالار اختصاصي به سيستمهاي چاپ ديجيتال اختصاص داده شده بود و به مدت 4 روز پيدرپي برپا بود.
فنآوري چاپ ديجيتال، باعث حذف هزينه و زمانبري توليد پليت چاپ و مرحله آمادهسازي ماشين براي شروع عمليات چاپ شده و چاپخانهدار را قادر ميسازد كه به چاپ اقلام كم تيراژ و به خصوص با صرفه اقتصادي اقدام كنند.
امروزه امكان چاپ كم تيراژ، حتي براي آن دسته از چاپخانهداراني كه مشتريان پرتيراژ دارند، يكي از الزامات هر چاپخانه ليبل شمرده ميشود. با اين همه ورود فنآوري ديجيتال به يك چاپخانه، چالشهايي را به دنبال دارد كه از آن جمله ميتوان به آموزش پرسنل فروش درباره قابليتهاي چاپ ديجيتال اشاره كرد. ايجاد بازارهاي جديد براي چاپ ديجيتال مستلزم صرف وقت و به كارگيري نيروهاي توانمند است.
سرمايهگذاري روي سختافزار مناسب، بسيار اهميت دارد و براي بهرهبرداري درست از فرايند توليد، بايد از تجهيزات تكميلي پس از چاپ ، به منظور نهايي كردن پروسه توليد ليبل استفاده كرد.
ديگر فناوريهاي نوين تولید برچسب و لیبل
در دهه گذشته شاهد ورود ماشينهاي چاپ ليبلي بوديم كه از سرو موتور (Servo motors ) استفاده ميكردند. گرچه موتورهاي سرو، فنآوريهاي جديدي محسوب نميشوند، ولي زماني در ماشينهاي چاپ ليبل كاربرد پيدا كرده و باعث كاهش قيمت آنها شدند.
امروزه ماشينهاي معمولي داراي شفت و دنده براي حفظ موقعيت خود در مقابل ماشينهاي چاپ ليبل سروموتوري در تقلا هستند.
اين ماشينآلات بر اساس گفته سازندگانشان از محاسن متعددي برخوردارند كه از آن جمله ميتوان به سادگي و دقت رجيستر شدن اوليه و حذف اثر چرخ دنده و ساير نشانههاي ناخواسته اشاره كرد. البته ميزان ضايعات مواد در آنها به حداقل رسيده و زمان آمادهسازي ماشين به هنگام تعويض سفارش كاهش پيدا كرده است.
علاوه بر اين، به خاطر اتصال سروموتور به CPU، مشخصات تمام سفارشات چاپي در حافظه باقي مانده و استفاده دوباره از آنها را امكانپذير ميسازد.
بر اساس تخمين يكي از سازندگان ماشينهاي چاپ سروموتور، سهم بازار اين ماشينها از بازار چاپ ليبل حدود 25 درصد است، يعني از هر 4 چاپخانه، يكي داراي چنين ماشينآلاتي است. البته قيمت اين ماشينها نسبت به نوع معمولي آنها گرانتر است ولي در صورت نياز با هر تعداد سروموتور قابل تجهيز و بهرهبرداري است.
افزايش استقبال از اين ماشينآلات با شيب كندي ادامه خواهد داشت. البته ركود اقتصادي و كاهش اعتبارات مالي باعث شده كه چاپخانههاي كمتري به تهيه اين نوع از ماشينآلات اقدام كرده و به روزرساني تجهيزات خود را به زماني كه بازار رونق بيشتري داشته باشد موكول كنند.
به تازگي چاپ تجاري و محصولات فرهنگي با نزول چشمگيري مواجه بوده است كه از جمله دلايل آن ميتوان به موارد زير اشاره كرد:
- مجلات و روزنامهها تا حد زيادي خوانندگان و آگهيدهندگان خود را از دست دادهاند، چرا كه مخاطبان عام آنها به خصوص جوانترها به رسانههاي الكترونيك توجه بيشتري داشته و بدين ترتيب آگهيدهندگان براي جلب نظر مخاطبان خود به راههاي ارزانتري روي آوردهاند.
- استفاده از تكنيكهايي نظير پست مستقيم نيز امروزه گران تمام شده و آگهيدهندگان ترجيح ميدهند كه به صورت آنلاين با مخاطبان خود در تماس باشند كه به مراتب ارزانتر تمام ميشود.
- چاپخانهداران تجاري نيز كه به طور سنتي از روش افست براي چاپ اقلام چاپي استفاده ميكردند، خود را در رقابت با چاپ ديجيتال ميبينند كه در انجام سفارشات كم تيراژ بسيار مقرون به صرفهتر و سريعتر است.
ليبلهاي چاپ افست در مقابل چاپ فلكسو
قول رايج در ميان كارشناسان و مختصصان چاپ آن است كه نصف سفارشات چاپ ليبل به روش افست و نصف ديگر آن به روش فلكسو انجام ميشود.
اما در سالهاي اخير با مقبوليت بيشتر ليبلهاي پشت چسبدار، ارزش و اهميت روش فلكسو نسبت به افست بيشتر شده است. هر چند كه در عمل همچنان قاعده ذكر شده در بالا صادق است.
نياز بيشتر به سفارشات چاپي رنگي در ابتدا غلبه فناوري افست را به روش فلكسو به دنبال داشت ولي خيلي زود فلكسو قدمهاي عقب مانده را جبران كرد و همچنان نسبت 50-50 براي دو فناوري افست و فلكسو حفظ شده است.
البته طراحان ليبل بهطور معمول در كارهاي خود از 6 يا 7 رنگ استفاده ميكنند كه چاپ آن توسط ماشينهاي رول كم عرض فلكسو- كه قابليت نصب 8 تا 12برج را به روي خود دارند- بسيار ساده است و اين در حالي است كه به روش افست كار سادهاي محسوب نميشود.
ديجيتال وارد عرصه چاپ برچسب ميشود
در روزهاي اول، اين قاعده كه براي انجام سفارشات كم تيراژ بايد از افست به طرف ديجيتال رفت، به دلايلي شامل بازار ليبل و بستهبندي نميشد. چرا كه در بازار ليبلهاي پشت چسبدار، واحدهاي تجاري زيادي كه تنها شامل يك يا چند ماشين چاپ فلكسو رول كم عرض بوده، فعاليت ميكنند.
مديران برند، كه در بازار بينالمللي فعاليت دارند، در هر بخش از بازار يا هر كشوري با الزامات مختص و ويژهاي براي محصولات ليبل روبهرو هستند و در نتيجه لازم است كه خطوط توليد بستهبندي و حتي آنهايي كه به توليد دايمي يك محصول خاص مشغولند، هر از گاهي ليبلها را تغيير دهند و در نتيجه با حجم انبوهي از ليبلهاي غيرقابل استفاده روبهرو ميشوند كه براي بازار خاصي توليد شده و ديگر به درد نميخورد. اينجاست كه اهميت چاپ ديجيتال و قابليت آن در توليد محدود ليبل مشخص ميشود.
براي درك اين موضوع كافي است در بازار آمريكا در يك سوپرماركت به سراغ قوطيهاي ربگوجهفرنگي برويم و در حالي كه تا همين اواخر تنها 2 تا 3 نوع رب گوجه فرنگي توليد ميشد، شاهد 15 تا 20 نوع مختلف از آن باشيم.
بنابراين با فرض ثابت بودن حجم مصرف، سفارشات پرتيراژ قبلي به چندين سفارش كوچكتر و با تيراژ كمتر تقسيم شده است.
روندهاي جهاني بستهبندي
نظير ديگر بخشهاي صنعت چاپ، بستهبندي نيز در سالهاي اخير تحت تاثير ركود اقتصادي قرار گرفته است. ارزش محصولات چاپ بستهبندي در سال 2008 حدود 80 ميليارد دلار بوده است. با توجه به ادامه ركود در سال 2009 و رشد نسبي در سال 2010، انتظار ميرود كه در سال 2013 به حدود 87 ميليارد دلار برسد.
در حالي كه توليد انواع بستهبندي نظير بستهبندي انعطافپذير، بستهبندي مقوايي، برچسب و ليبل در حال افزايش است، اما در چهار سال آينده با 9 درصد كاهش چاپخانههاي بستهبندي و صنايع تبديلي روبه رو هستيم.
توليد انواع محصول چاپ بستهبندي در يك كشور صرفنظر از محدوديتهاي فني و پروسه توليد، به عواملي نظير: دوام محصول در بازار، قوانين دولتي، هزينه مصرف انرژي، جايگاه و نقش خرده فروشي، اقتصاد جهاني و وضعيت توليد صادراتي آن بستگي دارد.
دوام محصول بستهبندي در دوران ركود اقتصادي فعلي بيش از همه مورد بحث بوده و در حالي كه خرده فروشيهايي نظير والمارت، به آن توجه دارند، از كاهش هزينهها و افزايش درآمد نيز غافل نيستند. بدين ترتيب تاكيد خردهفروشان بر استفاده از محصولاتي با بستهبندي بادوام در محورهاي زير قابل مشاهده است:
- استفاده از مواد قابل بازيافت در بستهبندي
- استفاده از شرينك ليبل براي بستهبندي قوطيها و بطريهاي آب
- استفاده از مواد بادوام در بستهبندي
- با كوچك شدن جعبه حاوي بستهبنديهاي خرد، سعي در كمتر آلوده شدن محيط زيست ميشود.
بستهبنديهاي مقوايي و كنگرهاي بيشتر از همه به خاطر جنس مواد مورد استفاده در اندازه آنها، با كاهش روبهرو بودهاند.
قوانين دولتي كه در ارتباط با لزوم استفاده از مواد بادوام در بستهبنديها تنظيم شده است، بيشترين تاثير را بر روي صنعت بستهبندي در سالهاي پيش رو خواهد داشت.
از ديگر موضوعات موثر بر بستهبندي، الزامات قانوني در مورد سلامتي مواد غذايي است. دسترسي به اطلاعات مربوط به اجزاي تشكيل دهنده مواد غذايي و خوراكي بسيار مهم بوده و ليبل يا بستهبندي اصليترين بسته براي انتقال اين اطلاعات هستند.
براي صرفهجويي در مصرف انرژي نيز، بايد سعي به توليد محصولات بستهبندي سبكتري شودكه محيط زيست را كمتر آلوده كنند. به خاطر هزينه بالاي انرژي مصرفي، در بعضي از مناطق سعي ميشود كه به جاي كاغذ از مواد پلاستيكي استفاده شود.
ثبات رنگ و مقاومت مركبهاي چاپ و ورنيهاي يووي در برابر عوامل آب و هوايي
پايداري ليبل در آب و هواي متفاوت
ليبلهايي كه در محيط بيرون هستند تحت تاثير عوامل جوي مختلفي همچون اشعه خورشيد، باد، باران و برف قرار دارند. علاوه بر اين كيفيت سطح چاپ در ميزان مقاومت مهم است. به عبارت ديگر كاغذ به نسبت لايه فيلم يا سطوح فلزي، طول عمر كمتري دارد.
مقاومت آب و هوايي چيست؟
عدم چسبندگي مركب و ورنيها، مشكلي است كه اغلب در چاپ روي سطوح غيرجاذب ديده ميشود. چسبندگي كافي، اولين شرط ضروري براي هر گونه مقاومتي محسوب ميشود. موسسه آلماني براي تعيين استاندارد(DIN) ، مقاومت آب و هوايي يا مقاومت جوي را اينگونه تعريف ميكند: «مقاومت جوي، پايداري روكشي را در اثر تماس با آب و هوا در مكان مشخص و در مدت زمان مشخص، شامل ميشود و نيز ميتوان عوامل مختلف- ولي قابل اندازهگيري- را براي آن نام برد. مانند تغييرات رنگ، تغييرات ته رنگ، گچي و پوسته پوسته شدن، تاول زدن و خوردگي سطح. اين تغييرات كه با استانداردهاي مختلفي بررسي و بيان ميشوند، در استانداردهاي مختلف لحاظ ميشود. با اين حال استانداردDIN فقط مربوط به نساجي و روكشهاي مربوط به آن است و براي سطوح چاپي وضع نشده است. بنابراين نياز به استاندارد ديگري احساس ميشود.»
شرايط اقليمي تكرارپذير نيستند
از آنجا كه آب و هوا بستگي به موقعيت مكاني، شرايط اقليمي، فصول مختلف و تغييرات سالانه دارد، در هر جايي آب و هوا متفاوت خواهد بود. به عبارت ديگر شرايط خاص آب و هوايي به دليل يكسان نبودن موارد مذكور، تكرارپذير نيستند. بنابراين براي ايجاد محيطي متشابه، نيازمند روشهاي ساختگي و ابزارهاي سنجش آب و هوا هستيم. منبع نوري براي اين امر، هواي سرد شده لامپ زنون به همراه دماي رنگ 5500 تا 6500 درجه كلوين است. فيلتر بايد بين منبع نوري و نمونه چاپي كه اشعه يووي را كاهش ميدهد قرار گيرد. درصد اشعه ماوراي قرمز كه از لامپ زنون ساطع ميشود، با فيلتر گرم كاهش مييابد.
اين آزمايش شرايط باران را به همراه رطوبت شبيهسازي ميكند كه زمان اسپري كردن در آن بايد يك دقيقه و زمان خشك كردن 29 دقيقه باشد. در طول زمان خشك شدن، دما نبايد از 40 درجه سانتيگراد (104 درجه فارنهايت) بالاتر رود و براي اسپري كردن فقط بايد از آب شيرين استفاده كرد و نبايد آب داراي نمكهاي فلزي باشد.
استاندارد آب و هوا
استاندارد 53166DIN ، ويژگي مراكز آب و هوايي را تعريف كرده است. ميزان مقاومت جوي به شرايط اقليمي و تاثير آن بر نمونههاي چاپ بستگي دارد و آن شرايط اقليمي بايد با تاثيرات مورد نظر در مرحله نهايي تاييد شود. طبق استاندارد 50019DIN ، مراكز آب و هوايي بايد بتوانند شرايطي مثل جو معتدل، مرطوب يا شرايط اقليمي كنار دريا را فراهم كنند. علاوه بر آن اطلاعات جوي و تاثيرات محيطي بايد به صورت كمي و كيفي ثبت شود. همچنين استفاده از اطلاعات آب و هوايي نزديكترين ايستگاه هواشناسي توصيه ميشود.
در مراكز آب و هوايي كه داراي تاثيرات محيطي مخرب و فرساينده هستند، ميتوان نمونههاي استاندارد جوي را طبق استاندارد 50917 DIN تعيين كرد.
آیا آب و هوا عمر مركب را ميكاهد:
بخش ویژه آموزش جامع نحوه چاپ افست
(برای اولین بار در سطح اینترنت)
حتما می دانید که مهم ترین نوع چاپ امروزه چاپ افست می باشد که بیشتر حجم اقلام چاپی را تشکیل می دهد. شاید هیچ چاپخانه بزرگ و معتبری را نتوان پیدا کرد که حداقل یک دستگاه چاپ افست نداشته باشد.
این مطلب
ویژه اعضای سایت
می باشد
(عضویت در سایت خدمات چاپ
تا اطلاع ثانوی رایگان است)
بزرگترین شرکت خدمات و تجهیزات چاپ جهان
کمپانی آلمانی هایدلبرگر دروکماشینن آ گ (به آلمانی: Heidelberger Druckmaschinen AG)(معروف به هایدلبرگ؛ Heidelberg) در شهر هایدلبرگ آلمان مستقر گشته و کارخانههای آن در شش کشور جهان قرار دارند. با در اختیار داشتن بیش از ۴۷ درصد از سهم بازار جهانی ماشین آلات صنعت چاپ افست، ودیگر تکنولوژی های مدرن چاپ بزرگترین شرکت صنعت چاپ در جهان می باشد. شرکت هایدلبرگ تنها ارائه کننده راهکارهای یکپارچه و متمرکز در صنعت چاپ جهان است.
شهر هایدلبرگ آلمان
تاریخچه
درسال ۱۸۵۰ اندریاس هام یک کارخانه ریختهگری و تولید ماشین آلات را در فرانکنتال آلمان پایه گذاری کرد. کارخانهای که در واقع هسته مرکزی آنچه را امروز به نام کمپانی هایدلبرگ میشناسیم پایه ریزی کرد. در سال ۱۸۹۶ شهر هایدلبرگ، دفاتر مرکزی کارخانه هام با نام کمپانی ماشین آلات سریع الف. هام هایدلبرگ را در خود جای داد. کارخانهای که با تولید اولین ماشین چاپ خود، شهرت و اعتباری بین المللی را برای این شرکت به ارمغان آورد، ماشین چاپ ملخی هایدلبرگ که در سال ۱۹۱۴ پا به عرصه وجود گذاشت. اولین شعبه کمپانی هایدلبرگ در سال ۱۹۲۶ در ژاپن تاسیس گشت. کمپانی، مقر واقع در شهر هایدلبرگ خود را توسعه و گسترش داده و در سال ۱۹۵۷ کارخانه ویسلوخ- والدورف را افتتاح نمود که تا امروز بزرگترین و پیشرفته ترین کارخانه تولید وری چاپ Ĥ ماشین آلات چاپ در جهان محسوب میگردد. کمپانی هایدلبرگ در سال ۱۹۶۲ پا به حیطه فن افست گذاشت و با تولید نخستین ماشین چاپ دو ورقی چهار رنگ از خانواده اسپیدمستر در سال ۱۹۷۴ جهشی عظیم را در زمینه کیفیت، دقت و سرعت ماشین آلات چاپ افست ایجاد نمود. در سال ۱۹۷۵ اولین ماشین چهار ونیم ورقی دو رنگ پشت و روزن کمپانی به بازار عرضه گردید. در سال ۱۹۸۵ کارخانه جدید ریخته گری کمپانی واقع در آمشتتن آلمان کار خود را شروع نمود. در سال ۱۹۹۲ کمپانی هایدلبرگ سنگ بنای کارخانه براندنبورگ را پی گذاشت.
تولیدات
تولید کننده و عرضه کننده ماشین آلات چاپ دقیق و قدرتمند، تجهیزات پیش از چاپ و نگاشت پلیت، ماشین آلات پس از چاپ و نرم افزارهایی برای یکپارچه سازی و پیوستن کلیه ماشین آلات در سراسر زنجیره و فرآیند تولید است. علاوه بر آن، کمپانی هایدلبرگ ارائه کننده خدمات مشاورهای، خدمات سرویس، قطعات یدکی، گستره وسیعی از مواد مصرفی صنعت چاپ، ماشین آلات دست دوم و خدمات آموزشی در آکادمی رسانه چاپ خود است.
سرمایه :
کل دارایی کمپانی هایدلبرگ بالغ بر 3 هزار میلیارد دلار می باشد.
نیروی کاری
این کمپانی با دارا بودن بیش از ۲۵۰ دفتر فروش در سراسر جهان، خدمات خود را در اختیار بیش از ۲۰۰،۰۰۰ نفر از مشتریان خود در کشورهای صنعتی و در حال رشد، در آسیا و اروپای شرقی قرار میدهد. در حال حاضر کمپانی هایدلبرگ دارای نیروی کاری معادل ۱۹،۵۹۶ نفر است که عمده آنها در بخشهای تحقیق و توسعه، تولید و فروش مشغول به کار میباشند.
انواع چاپ کارت ویزیت
کارت ویزیت طــرح فلز طلائی
کارت ویزیت طرح فلز نقره ای
کارت ویزیت سفـــید صدفی
کارت ویزیت طــلائی متالیک
کارت ویزیت نقره ای متالیک
کارت ویزیت بــــــــژ متالیک
کارت ویزیت یاســی متالیک
کارت ویزیت کــــتان آلـمان
کارت ویزیت کتان پلاستیک
کارت ویزیت لمـــــینت مات
کارت ویزیت لمـــینت براق
کارت ویزیت شیشه ای مات و براق
چاقی ترام در چاپ افست
آموزش جلوگیری و رفع مشکل چاقی ترام جزو خدمات آموزشی وبلاگ خدمات چاپ می باشد.
ترام های فیلم در هنگام تهیه زینک ،بسته به میزان نوردهی و دقت متصدی لیتوگرافی ممکن است دچار لاغری یا چاقی شوند . میزان تغییر در چاقی ترام 3% است اما در مرحله چاپ از روی زینک چاقی ترام بسیار شدیدتر است و این میزان بسته به نوع کاغذ و مرکب مورد استفاده و همچنین میزان فشار لاستیک چاپ متفاوت است . حدود چاقی ترام دراین مرحله 12% است . خطای چاقی ترام در تن 50% به حداکثر خطا در هر یک از مراحل فیلم ، زینک و چاپ میرسد . هر چه ترام کار چاپی ریزتر باشد چاقی ترام بیشتر خود را نشان میدهد .
همچنین در هنگام چاپ ، هر چه کاغذ مورد استفاده قدرت جذب بیشتری داشته باشد ،میزان چاقی بیشتر خواهد بود به عنوان مثال : کاغ ذ روزنامه قدرت جذب بالایی داشته و چاقی ترام روی این کاغذ چیزی بین 20% تا 30% است . به همین دلیل در تهیه فیلم ،دانستن نوع کاغذ چاپی بسیار مهم است . اهمیت این مسئله در انتخاب اندازه ترام خروجی است . در مورد اغلب کارهای چاپی که روی کاغذ گلاسه چاپ میشوند ،ترام کار را 175 Lpi میگیرند . در حالی که برای چاپ روزنامه ترام را معمولاً 120 Lpi در نظر میگیرند . میزان چاقی ترام برای ترامهای 175 Lpi بیشتر از 120 بیشتر از 120 Lpi است . چاقی ترام یا پرکردگی کار ، فرآیندی است و بسته به عواملی که ذکر شد میتوانند زیاد یا کم جلوه کند . اما بادقت نظر و کنترل های لازم میتوان کار نهایی و دلنشین و نزدیک به اصل را ارائه کرد .
شیوههای کاهش خطای چاقی و لاغری ترام :
در مرحله طراحی در هنگام طراحی یک کار چاپی با آگاهی از اینکه کار در نهایت روی چه کاغذی چاپ خواهد شد میتوان تا حدی جلوی خطای چاقی و لاغری ترام را گرفت . مثلاً در نظر بگیرید که کار چاپی بروی کاغذی چاپ خواهد شد که در نهایت با خروجی 120Lpi خطای 30% چاقی ترام خواهد داشت (مثلاً کاغذ روزنامه) بنابراین بعد از اسکن کردن تصاویر ،به این شکل عامل میکنیم که در نرمافزار فتوشاپ در مسیر DotGain color setting edit (چاقی ترام) را 30% انتخاب کنیم . بدین ترتیب فیلم خروجی با توجه به این خطا بیرون خواهد آمد . یعنی ترامهای کار تا حدی لاغرتر خواهد شد تا در مراحل بعدی که کار دچار چاقی میشود ،در نهایت به اصل کار نزدیک گردد . به این ترتیب بعد از تنظیم colorsetting باتبدیل تصویر از RGBبه CMYK میزان DotGain (چاقی ترام) را میتوانیم بر اساس نوع کاغذ تغییر دهیم و بعد از آن تصویر خود را از RGB به CMYK تبدیل کنیم .
مرحله لیتوگرافی :
انتخاب صحیح اندازه ترام بسیار مهم میباشد . علاوه بر آن در این مرحله داشتن تجربه و مهارت نیز در تهیه فیلم و زینک مهم است چرا که با تغییر زمان نوردهی ،میزان چاقی یا لاغری از حد متعارف فراتر میرود . در این مرحله ممکن است زمان نوردهی برای رنگهای مختلف در صورت بیدقتی متفاوت شود که خود باعث ایجاد شکل مضاعف میشود . پس در این مرحله باید در زمان تهیه و نوردادن فیلم دقت زیادی به خرج داد تا خطای چاقی یا لاغری ترام ایجاد نشود . راه حل دیگر حل مسئله خطای ترام در این مرحله ، حذف مرحله تهیه فیلم و خطای ناشی از دستی بودن تهیه زینک است . یعنی اینکه به جای تهیه فیلم و زینک مستقیماً از فایل خود زینک تهیه کنیم تا جلوی بسیاری از خطاها گرفته شود . امروزه با آمدن دستگاههای ایمیجستر و پلیتستر به بازار تهیه دستی فیلم و زینک خودبخود به کنار گذاشته شده است .
برطرف کردن چاقی ترام در مرحله چاپ :
در مرحله چاپ کنترل نوع مرکب ،کاغذ مصرفی ،زینک ،نوردهای ماشین ،لاستیک و فشار آن بسیار مهم است . چرا که مثلاً فشار زیاد لاستیک باعث پهن شدگی ترام میشود . همچنین نوع مرکب و میزان چسبندگی و ... نوع کاغذ و میزان جذب آن بسیار مهم است . در هنگام چاپ نیز باید نظارت کاملی بر میزان رنگ یا دانسیته تنپلات یا ترام 100 داشته باشیم چرا که افزایش میزان رنگ یا دانسیته تأثیر بسیاری بر چاقی ترام میگذارد .
چاقی ترام(Increase in tone value)
در صورتی که ترام های چاپ شده در مقایسه با فیلم و پلیت بزرگ تر باشد در اصطلاح چاقی ترام رخ داده است. به طور معمول برای تشخیص چاقی ترام به یک زمینه تنپلات یک دست که با یک صفحه مدرج مشخص ترکیب شده باشد، نیاز است.
ممکن است این چاقی در زمان تهیه فرم چاپی ایجاد شود. در کل، وجود چاقی ترام امری قطعی و غیرقابل اجتناب است اما این مقدار نباید از حدي مشخص بیشتر شود. افزایش چاقی ترام به عواملی مانند نوع مرکب، کیفیت مرکب، دمای سیستم مرکب دهی، سطح کاغذ، پنجه ها، نوع لاستیک، محلول رطوبت دهی و مقدار محلول بکار رفته بستگی دارد.
اشکال لاغری ترام (Decrease in tone value) در چاپ افست
لاغری ترام را با کمک وبسایت خدمات چاپ حل کنید.
در ادامه به بررسی یکی از مشکلات که بروز آن در چاپ افست رخ می دهد را بررسی می کنیم امیدواریم بتوانیم به نحوی صحیح در اینباره مطلب بنویسیم.
زمانی که ترام های چاپ شده در مقایسه با فیلم و پلیت کوچک تر به نظر می رسد در اصطلاح چاپ، لاغری ترام رخ دادهاست. ممکن است این مشکل مربوط به مرحله قبل از چاپ (لیتوگرافی) باشد. علاوه بر این، پارامترهای مختلفی برای ساییدگی پلیت وجود دارد:
-خراش و پارگی معمولی در پلیت
-کوتینگ کنده شده و یا پودر جمع شده بر روی سیلندر لاستیک
-استفاده از شوینده های نامناسب برای پلیت (دارای مواد ساینده پلیت)
-PH خیلی پایین محلول رطوبت دهی که ممکن است باعث کند شدن لبه ترام ها شود
-یکی از محتویات الکل، که لایه جذب کننده مرکب در پلیت را در خود حل کند
-محلول های شوینده ای که با سرعت بالایی تبخیر می شوند ممکن است باعث خرابی پلیت چاپ شوند
رفع اشکال:
مشکل کثیف شدن جوهر و مرکب چاپ
چرك شدن(Darkening)
زمانی اتفاق می افتد که مرکب های تیره تر بعد از اينكه به كاغذ منتقل شدند در برج بعد از كاغذ به لاستیک، از لاستيك به پلیت و از پليت به سیستم مرکب دهی انتقال داده شده و رنگ های روشن را کثیف کنند.
باید در حین چاپ خیس روی خیس، میزان چسبناكي مرکب ها متناسب باشد، با این حال گاهی پیش می آید که مرکب واحدهای اولیه باعث کثیف شدن مرکب روشن تر (عمدتاً مرکب زرد) در واحدهای بعدی می شوند.
رفع کثیف شدن جوهر و مرکب چاپ:
مشکل ایجاد خط های افقی پس از چاپ
نوارهای افقي (Horizontal Stripes)
این مشکل که در تمام تکنولوژِی های چاپ احتمال بروز آن وجود دارد، شامل ظاهر شدن نوارهای افقی روشن و تیره در مناطق تصویر، در راستای چاپ می باشد. و مشکلی شایع در خدمات چاپ است دلایل زیادی برای این اشکال وجود دارد. تنظیمات نادرست و اشتباهات مربوط به مرحله قبل از چاپ؛ وجود آلودگی های ناشی از انباشته شدن پودر خشک کنی و یا کوتینگ کاغذ، پلیت و یا لاستیک صدمه دیده و کیفیت پایین مرکب از جمله دلايل بروز اين مشكل است.
وجود اشکالاتی در خود ماشین چاپ هم می تواند این خطوط را ایجاد کند، به طور مثال تنظیم نبودن سیستم مرکب دهی و رطوبت دهی و یا فشار زیاد مابین نوردها. گاهی وجود نوارهای رنگی مربوط به حرکات جانبی اضافی نوردهای روی پلیت است.
رفع مشکل ایجاد نوار های افقی پس از چاپ:
مشکل لکه دار شدن چاپ
لکه آوردن چاپ (Mottling)
در تمام دستگاه ها و روش های چاپ از پرینت خانگی تا افست این مشکل بروز می کند. دلیل اصلی ایجاد اشکال لکه آوردن (ابری شدن) یکدست نبودن سطح کاغذ و جذب غير یکنواخت مرکب است. در ماشين هاي ورقی 4 رنگ، تصاوير ايجاد شده در يك واحد چاپي در واحد بعد دوباره شقه شده و به لاستيك منتقل مي شوند و در نهایت موجب انتقال غير یکنواخت مرکب به سطح چاپ و ابری شدن آن می گردد. بروز این عارضه در چاپ افست صورت های گوناگونی دارد. اگر علت قطعی لکه آوردن کاغذ باشد، شکل ظاهری لکه ها شبیه ساختار کاغذ خواهد بود. این مورد را می توان زیر نور UV بررسی نمود. برای اطمینان، ویژگی های جذبی مرکب هم باید آزمایش شده باشند.
رفع اشکال لکه دار شدن چاپ:
مشکل سایه دار شدن چاپ
سایه آوردن چاپ (Ghosting)
زماني كه علاوه بر مناطق منظور شده چاپي (مناطق تصويري) در فرم ها ـ چه پوزتيو و چه نگاتيوـ يك كپي ديگر از آنها روي كار وجود داشته باشد، در اصطلاح كار سايه انداخته است.
این سایه ها به دلیل عبور مجدد نورد مرکب بر روی پلیت و یا کم و زیاد شدن مرکب به وجود می آیند. در صورت تنظیم نبودن نوردهای مرکب و یا ضعیف بودن پیگمنت های مرکب امکان سایه اندازی بیشتر می شود. بالانس درست آب و مرکب از سایه اندازی جلوگیری می کند زیرا افزایش آب تأثیرات منفی بر روي محصول چاپی دارد.
رفع اشکال سایه دار شدن چاپ:
مشکل پرز کن شدن کاغذ در حین چاپ
پرزكن شدن (Pikcking)
پرز كن شدن زماني رخ مي دهد كه الياف كاغذ از سطح آن كنده شود يا آنكه ورق چاپي در حين فرايند چاپ پاره شود. اين عارضه مي تواند باعث خرابي لاستيك شود. در اين حالت لازم است بارها لاستيك را بشوييد كه كيفيت چاپي پايين مي آيد. زماني كه سطح چاپي حالت ارتجاعي نداشته باشد مشكل پرز كن شدن به وجود ميآيد.
به نظر میرسد که میزان نیروی چسبندگی مرکب بیشتر از نیروی چسبندگی مابین فیبرهای کاغذ و یا پیگمنت های کوتینگ است. چسبندگی کم و یا قدرت نگهدارندگی ضعیف مواد بکار رفته در کوتینگ می تواند از عوامل زدگی باشد.
رفع اشکال مشکل پرزکن شدن کاغذ چاپ :
مشکل چروک شدن کاغذ چاپ
چروک شدن (Crease Formation)
چروك شدن كاغذها زماني رخ مي دهد كه كاغذها يا درست هوادهی نشده باشند و یا درست بر روی پالت قرار نگرفته باشند. علاوه بر اینها در كاغذهايي که لبه آنها موج دار، وسط آنها برآمده و یا دارای الکتریسیته ساکن هستند هم این حالت رخ میدهد. تنظیمات نادرست واحد تغذیه کاغذ، حمل و نقل غیرصحیح کاغذ و انبارداري در شرايط غیر استاندارد نیز می تواند موجب بروز اين حالت گردد. به دلیل حساس بودن کاغذ نسبت به نوسانات رطوبت باید در ثابت نگه داشتن دما و رطوبت هنگام انبارداري، دقت شود. کاغذ را درشرایط مناسب؛ رطوبت نسبی 50 تا 55 درصد و دمای مابین 20 تا 22 درجه سانتي گراد نگهداری کنید.
از دیگر دلایل چروک شدن تنظيم نادرست سنجاق ها و تعداد آنها، كشش زياد نشان، فشار زياد تسمه ها و درست نبودن فشار هواي فوت و مك است. عملکرد ضعیف پنجه ها یا کثیف بودن آنها و فشار زیاد و نادرست مابین لاستیک و سیلندر چاپ از ديگر عوامل چروكي و لغزش كاغذ هستند.
بر طرف کردن و رفع مشکل چروک شدن کاغذ چاپ:
مشکل چسبیدن ورق های کاغذ به یکدیگر
بارالکتریکی ساکن روی کاغذ (Electrostatic Charge Paper)
يكي از مشكلاتي كه اپراتورهاي چاپخانه ها با آن آشنا هستند، چسبيدن صفحات كاغذ به يكديگر است. دليل اين مسئله ايجاد بار الكتريسيته ساكن در سطح كاغذ ها می باشد. با بروز اين مشكل قسمت تغذيه ماشين چاپ چند ورق كاغذ را به صورت همزمان از روي پالت برمي دارد كه موجب توقف آپارات مي شود.
الكتريسيته ساكن نتيجه اضافه شدن الكترون (بار منفي) يا كم شدن الكترون (بار مثبت) در سطح كاغذ است. این اتفاق بیشتر در زمانی که کاغذ به دلیل رطوبت کم هوا، بیش از اندازه خشک شده باشد رخ می دهد.
رفع مشکل چسبیدن ورق های کاغذ به یکدیگر:
- میزان رطوبت کاغذ باید بین 45 تا 55 درصد باشد.
- میزان رطوبت نسبی محیط باید بین 50 تا 55 درصد باشد.
نکته: در فصل های سرد سال در اتاق هایی که با وسایل حرارتی گرم می شوند رطوبت به طرز چشم گیری کاهش می یابد.
مراحل كار با دستگاه چاپ افست:
ارائه خدمات چاپ افست برای یک چاپخانه یک اصل می باشد، اما دستگاه های چاپ افست ضمن اینکه بسیار بزرگ و گران هستند روش استفاده ی بسیار تخصصی دارند و بجز افراد مجرب و متخصصی نمی توان آن ها را به فردی سپرد لذا سایت خدمات چاپ بصورت تخصصی به آموزش این تکنولوژی چاپ خواهد پرداخت متن زیر یکی از آن موارد خواهد بود.
طراحي نخستين مرحله شروع به كار در هر پروژه چاپي است و بعد از آن نوبت به كامپيوتر و اجرا در آن مي رسد. بعد از اين مرحله كار بر روي CD به ليتوگرافي سپرده مي شود.
در اين مرحله توسط دستگاه ايميج ستر Image Setter از كار خروجي گرفته مي شود. در كار هاي چهار رنگ چهار فيلم كه نشان دهنده رنگهاي سايان (آبي) C ماژنتا (قرمز) M زرد Y مشكي K مي باشد به دست مي آيد (CMYK) . { دستگاه ايمج ستر شبيه به چاپگر است با اين تفاوت تغذيه آن به جاي كاغذ فيلم است.}
فيلم هاي هر رنگ به صورت مجزا در دستگاهي به نام قيد كپي قرار مي گيرد و پس از عمل نوردهي نقش فيلم بر روي زينك مي افتد به دنبال آن ظهور زينك انجام مي شود بدين ترتيب چهار زينك از هر رنگ تهيه مي شود. در سيستم هاي پيشرفته تر كپي زينك حذف شده است و با به كار گيري دستگاهي به نام پليت ستر Plate Setter از فايل طرح مورد نظر مستقيما زينك يا پليت تهيه مي شود.
گاهي اوقات زينك ها را به زينك سوزاني مي فرستند تا با سوزاندن زينك ها تيراژ آن بالا رود. زينك ها به طور معمول تا تيراژ 50000 عدد را به خوبي چاپ مي كنند. بنابراين زينك ها از ليتو گرافي به چاپ خانه فرستاده مي شوند. در اين مرحله زينك هر رنگ به برج مربوط به آن رنگ در ماشين چاپ وصل مي شود و در هر برج مركب مورد نظر ريخته مي شود. كاغذ از يك طرف وارد ماشين چاپ شده و پس از عبور از هر برج نقشهاي مربوط به رنگ آن برج را با همان رنگ به خود مي گيرد.
ماشين چاپ به طور كلي از غلطكهاي متعدد تشكيل شده است كه مركب را يكنواخت كرده و نهايتا به زينك مي رساند. زينك ابتدا به وسيله غلطكي مرطوب مي شود و در واقع قسمتهايي كه نقش ندارند مرطوب شده و قسمتهاي نقش دار رطوبت نمي گيرد. مركب توسط غلطك ديگري بر روي زينك ماليده مي شود و چون مركب چرب است روي قسمتهاي مرطوب كه نقش ندارد نمي نشيند. به دنبال آن نقش از روي زينك به روي لاستيك چاپ مي افتد و بعد از آن به كاغذ منتقل مي شود.
مواد قابل چاپ با افست :
* افست آب الكل : كاغذ ، مقوا ، كاغذ پشت چسبدار
* افست خشك : كاغذ ، مقوا ، CD ، فلز به شكل ورق
* افست رول : كاغذ و مقواي رول
معرفی تکنسین افست
ماشین چی افست رتاسیون کسی است که علاوه بر مهارت چاپ افست ورقی بتواند از عهده کار با ماشینهای افست رتاسیون برآید.
برخی از وظایف متصدی افست

چاپ افست
سال هاست که برترین خدمات چاپ تکنولوژی چاپ افست می باشد، گرچه دستگاه ارائه دهنده این نوع چاپ بسیار گران است اما هزینه مرکب جوهر در آن کم می باشد البته نکته ای که باید مورد توجه قرار داد این است که در چاپ افست اقلام چاپ در ابتدا می بایست مورد لیتوگرافی قرار بگیرند که این هزینه برای چاپ در تیراژ های کم صرفه اقتصادی ندارد.
سيستم هاي مختلفي براي چاپ وجود دارند از انواع چاپ دستي گرفته تا چاپ هاي سيلك و فلكس و تامپو و.. و چاپ هاي ماشيني مثل سيستم هاي مسطح ( ماشين ملخي و يا افست مسطح ) و چاپ افست و اين اواخر چاپ ديجيتال. آنچه كه امروزه بيشتر با آن سرو كار داريم چاپ افست و ديجيتال است و اغلب خدمات چاپ توسط این دو تکنولوژی ارائه می شود. كه اكنون موضوع بحث ما چاپ افست است.
افست چه نوع چاپی است
چاپ افست نوعی از چاپ می باشد که نوشته و عکس را بر سطح لاستیکی یک استوانه (سیلندر) گردان برمی گرداند و سپس آن را با فشار استوانه دیگر روی کاغذ چاپ میکنند. ماشین معمولی چاپ افست دارای سه استوانهاست .
در چاپ افستدر ابتدا کار چیزی را که باید چاپ شود بر روی صفحهای فلزی به نام زینک منتقل میکنند، سپس این صفحه را با مواد شیمیایی چنان حساس میکنند که فقط نوشتهها و تصاویر آن، مرکب چاپ را به خود میگیرد. زینک را به دور نخستین استوانه میپیچند؛ طرح آن بر اثر فشار روی پوشش لاستیکی استوانه دوم برمی گردد. کاغذ سفید که متوالیا به دور استوانه سوم میپیچد مطالب را از روی پوشش لاستیکی استوانه دوم میگیرد. سرعت کار ماشینهای چاپ افست بیش از چاپ مسطح (حروفی) میباشد.
از بزرگترین تولیدکنندگان ماشینهای چاپ افست درجهان کمپانی هایدلبرگ آلمان است .
نكته ايي كه بايد قبل از هر چيز به آن اشاره كنيم اين است كه براي چاپ افست حتما بايد از سيستم رنگ cmyk استفاده شود. (نكته ايي كه همه به آن آگاهي دارند لزوم كاليبره بودن مانيتور و مديريت رنگ است)چاپ افست مبتني بر چاپ چهار رنگ است اما مي توانيم كارهايي با يك رنگ،را تا 10 رنگ مختلف چاپ كنيم.(يك رنگ به صورت نزولي از كم تا زياد) كه البته چاپ بيشتر از 4 رنگ تخصص و اطلاعات خاص خودش را مي طلبد. ماشينهاي چاپ افست يا تك رنگ هستند يا دو رنگ و يا چهار رنگ و البته دستگاههايي وجود دارند كه چاپ بيشتر از چهاررنگ را انجام ميدهند.(همان چهار رنگ ولي پشت و روي كاغذ و ورني كه از بعضي لحاظ براي زيبايي كار است تا كيفيت يا .... در ماشينهاي چاپ افست براي هر رنگ يك ستون چاپ وجود دارد كه متشكل از سيلندر بستن زينك و غلطك هاي رنگ است.(اين فقط در بعضي از دستگاها دلالت ميكند (رولند كه ساخت امريكا است دو رنگ بر روي يك برج روي هم سوار هستتند))در دستگاههاي تك رنگ هر رنگ بطور مجزا چاپ مي شود . مثلا يك كار چهاررنگ بايد چهار بار از ماشين عبور كند و هر بار رنگها تنظيم شوند . و به همين دليل در كارهاي چهار رنگ بهتر از است از اين نوع ماشينها استفاده نشود چون تجربه اينگونه ثابت كرده است كه در صورت چاپ چهاررنگ با دستگاه تك رنگ نتيجه به هيچ وجه قابل قبول نخواهد بود.(البته با يك اتا كار ماهر اين كا رو هم ميشه انجام داد.)
ابعاد ماشين هاي چاپ افست
ماشین هاي چاپ افست از ابعاد 25×35 تا 100×140 وجود دارند و به علت وجود دستگاههاي با ابعاد مختلف بايد دقيقا محاسبه شود كه كار چاپي ما با كدام يك از اين دستگاهها به صرفه تر است چون در تيراژ هاي بالا استفاده از دستگاه مناسب از نظر اقتصادي تفاوت زيادي در كل هزينه ها ايجاد مي كند.
مثلا كاري با ابعاد 25×35 و تيراژ 10000 را ميتوانيم هم با دستگاه 50 ×70 و دو دور چاپ كنيم و هم با دستگاه 100×70 و يك دور . كه چاپ با 100×70 به صرفه تر است. البته بايد هزينه فيلم و زينك را هم در نظر گرفت. و ممكن است در كارهاي با تيراژ متوسط با احتساب هزينه فيلم و زينك تفاوتي در استفاده از دستگاههاي مختلف از نظر هزينه ايجاد نشود.
- اما در مورد ابعاد ماشين هاي چاپ و هزينه متوسط چاپ با هر كدام.كوچك ترين دستگاه چاپ كه قديمي تر هم هست و در ضمن فقط نوع تك رنگ آن وجود دارد.ماشن نيم ورقي (35×25) است . كه معمولا براي كارهاي با ابعاد كوچك و نهايت دورنگ مثل سربرگ و تراكت قابل استفاده است. در اين ماشين از كاغذ a4 هم مي توانيم استفاده كنيم.(البته از اين سايز كوچك تر هم وجود دارد كه افست محسوب نمي شوند)
بعد از آن ماشين يك ورقي است كه ابعاد 35×50 را چاپ مي كند و به آن gto مي گويند . دستگاههاي نسبتا قديمي تر و اغلب تك رنگ هستند.اما دستگاههاي gto چهاررنگ هم وجود دارند كه بسيار دقيق هستند و كيفيت چاپ خوبي دارند.(البته اين دستگاه آپديت ميشود يعني مدل هايي مانند 2004 يا بالاتر هم وجود دارد كه از اون حالت سنتي هم در آمده است.)
دستگاه بعدي دوورقي كه ابعاد 50×70 را چاپ مي كند و پر كاربرد ترين دستگاه چاپ افست است.
بعد از آن ماشين چهارونيم ورقي است كه ابعاد 70×100 را چاپ مي كند و معمولا كارهاري تيراژ بالا يا بزرگ را با اين دستگاهها چاپ مي كنند .
در نهايت دستگاه هاي هم هستد كه چاپ 140×100 را انجام ميدهند كه معمولا براي چاپ هاي خاص مثل نقشه و يا كارهايي با تيراژ خيلي زياد با اين ماشن چاپ مي شوند و در ايران فقط چند چاپخانه اين ماشين را دارند.اين دستگاههايي كه اشاره شد دستگاههاي معمولي چاپ هستند. و به ماشينهاي مخصوص چاپ روزنامه كه بسيار بزرگ و گران هستند اشاره نكرديم . توضيح اينكه دستگاه هاي چاپ روزنامه اگرچه از نظر كليات با ماشنهاي چاپ تفاوتي ندارند اما امكاناتي دارند كه بسيار اختصاصي و منحصر به فرد هست مثل تغذيه از رول (توپي به دور لوله)يه جاي شيت(تك برگي هر شيت 1برگ ميباشد) و انجام مراحل صحافي بر روي خود ماشين مي باشد. ضمن اينكه سرعت بالايي هم دارند طوري كه مثلا ماشين موجود در چاپخانه افست كه چندين روزنامه را چاپ مي كند (مثل همشهري. ايران. شرق و جوان ) كه در مجموع با محاسبه تعداد صفحلات تيراژ چند ميليوني دارند . در كمتر از يك شبانه روز اين تيراژ را چاپ مي كند.(همشهري در حال حاضر چاپخانه بصورت اختصاصي دارا ميباشد. )معمولا چاپ با دستگاههاي چار رنگ كيفيت بهتري دارند و رنگ ها بسيار نزديك به رنگهاي مد نظر ما در مي آيند و اكثر طراحان علاقه به چاپ با ماشين چهاررنگ دارند .
وقتي يك كار چهاررنگ به ليتوگرافي ميدهيم


==========================
بنر ها

