یکی از تمرینات بسیار کارآمد در زمینه حرفه ای شدن در عرصه خدمات چاپ، بررسی و تجزیه تحلیل یک محصول چاپی است.
برای این کار بهتر است یک لوپ یا ذره بین با قدرت بزرگنمایی بیش از 8 برابر داشته باشید. در این خصوص بزرگنمایی 50 برابر را به شما پیشنهاد می کنیم که تا حدودی کار میکروسکوپ را انجام می دهد. لذت دیدن برخی جزئیاتی که با این لوپ به شما دست می دهد ارزش خریدنش را دارد.
از امروز نمونه های چاپی مختلفی که در اطراف خود می بینید را با لوپ یا ذره بین مشاهده کنید. شناخت ترام و جزئیات آن کمک بسیار موثری به این تجزیه تحلیل می کند. نمونه کارهای چاپی جمع شده را یکی یکی نگاه کنید. اگر در نمونه هایتان جعبه وجود دارد آن را باز نمایید و درباره جزئیات آن دقت نمایید.
چه چیزهایی بایستی کنترل شود؟
اکنون نمونه های مختلف جمع شده را که شامل پوستر، کارت ویزیت، بنر، لیبل، جعبه، بروشور، کاتالوگ و موارد متعدد دیگر است در کنار خود دارید این نکته را در نظر داشته ممکن است بسیاری از نمونه های تولید شده و چاپ شده در داخل کشور و برای داخل کشور دارای نواقصی باشند اما نمونه های خارجی به دلیل اینکه کالاهای صادراتی هستند عیب و نقص کمتری دارند بنابراین سعی کنید از همه نمونه های داخلی و خارجی در مجموعه خود داشته باشید. در مورد بسته بندی محصولات، این نکته کاملاً مشخص است که کالای ارزشمند در بسته بندی نفیس تر ارائه می شود به عبارت دیگر چون قیمت و ارزش کالا زیاد است، می توان روی جعبه آن نیز سرمایه گذاری کرد و نمونه جعبه بهتری ارائه نمود. در این مورد بسته بندی بسته عطرهای مختلف حرف های بسیاری برای گفتن دارند، این نوع جعبه ها را نیز در مجموعه خود اضافه نمایید اکنون موارد زیر را در مورد تک تک محصولات چاپی بررسی کنید.
1- فرمت خروجی فایل چاپ شده چگونه است؟
نمونه را با لوپ بررسی کنید. خروجی فایل از چه نرم افزاری گرفته شده؟ از نرم افزارهای برداری یا بیت مپ؟
با لوپ روی نوشته به خصوص نوشته های ریز و ظریف نگاه کنید. چنانچه خروجی بردار می باشد نوشته ها یا به عبارت دیگر خطوط صاف و مرتب است. اما اگر خروجی بیت مپ باشد همین قسمت ها کنگره دار یا به عبارت دیگر رنجه رنجه (پیکسل - پیکسل) دیده می شود.
این اتفاق زمانی حادث می شود که کار نهایی خود را در نرم افزارهای بیت مپ مثل Photoshop بسته اید یا اینکه کار نهایی را تبدیل به تصویر کرده باشید.
شاید از خود بپرسید که، کارهای چاپیای که به شکل بیت مپ خروجی گرفته شده از این نظر مشکل خاصی ندارد و کسی با ابزار لوپ به کار نگاه نمی کند؟
درست است اگر یک کار چاپی که ضرورت داشت از نرم افزارهای برداری چون CorelDRAW یا FreeHand خروجی گرفته شود، از Photoshop خروجی بگیریم در نظر عوام بدون مشکل است. اما این نکته را یقین بدانید که مقایسه همین کار با نمونه ای که از برداری خروجی گرفته شده در نظر عوام هم متفاوت دیده خواهد شد و بدون ابزار هم، کار چاپی بهتر از نمونه مشکل دار، تشخیص داده می شود. اما گرافیست حرفه ای یا ناظر چاپ با کارفرمای غیر مطلع از مسایل فنی تفاوت دارد. بنابراین وقتی کارهای مختلف را مرور می کنید به نوع خروجی بردار یا بیت مپ دقت داشته باشید و اشکالاتی که در اثر خروجی بیت مپ ملاحظه می کنید را مد نظر بگیرید و از انجام آن در کار خود، پرهیز کنید. مشکلاتی چون کاهش وضوح طرح گرافیکی در نوشته ها بخصوص نوشته های ریز.
2- محصول چاپی چند رنگ است؟
به اختصار اینکه نمونه ها را کنترل نمایید و تعیین کنید که کار چاپ شده چند رنگ است یا اینکه لازم بود این نمونه بخصوص چند رنگ چاپ شود تا زیباتر و نفیس تر باشد.
3- شیوه چاپ نمونه ها چیست؟
نکته با اهمیت دیگری که بایستی به آن دقت داشته باشید شیوه چاپ نمونه های جمع آوری شده است شیوه چاپ به موارد متعددی بستگی دارد از جمله: جنس چاپ شده مثل (کاغذ، مقوا، BOPP ،PVC ، فلز و ...)، کیفیت جنس چاپ شده (مثل دقت ترامها، وضعیت چاپی و ...) شکل جنس چاپ شده (ورق، به حالت قوطی، شکلهای مختلف دیگر و ...) و حتی تیراژ آن . اما دقت کنید که شکل جنس چاپ شده ممکن است بعد از چاپ تغییر کرده باشد.
از اینجا شروع کنید که جنس نمونه چاپ شده را بررسی نمایید. اگر جنس مورد نظر کاغذ و مقواست احتمال اینکه افست باشد وجود دارد مشروط به اینکه کیفیت چاپ خوب باشد یعنی دقت ترام ها حدوداً بین lpi 150 تا lpi 200 باشد.اما اگر کار چاپی روی BOPP (جنس هایی مثل انواع پلاستیک چیپس ها و پفک ها) صورت گرفته و کیفیت چاپ نیز در حد lpi 120 تا lpi 200 است و البته تیراژ آن نیز زیاد است (مثل پفک نمکی یا انواع چیپس و بستنی چوبی) یقیناً چاپ به یکی از روشهای هلیو یا فلکسو انجام شده است.
چاپ های هلیو دقیق تر از چاپ های فلکسو است اما ممکن است نمونه چاپی در دست شما با یک دستگاه چاپ هلیو بی کیفیت چاپ شده باشد.بنابراین پارامتر کیفیت در تشخیص شیوه چاپ هلیو و فلکسو قابل استفاده نیست. در این مورد باز هم لوپ به کمک شما خواهد آمد. ماهیت چاپ فلکسو با توجه به استفاده از کلیشه های برجسته به گونه ای است که در اطراف بخش های مختلف به نظر می رسد که خط نازکی ایجاد شده است. به عنوان مثال در اطراف نوشته های تک رنگ با لوپ نگاه کنید اثر چاپ فلکسو را مشاهده خواهید کرد.
بنابراین یکی از پارامترهای تشخیص فلکسو از هلیو وجود خط نازک سفید ایجاد شده در اطراف تنپلات های تک رنگ است).
در مورد چاپ های دیگر چون چاپ سیلک، چاپ تامپو، داغی Hot foil نیز که از کیفیت های پایین تری برخوردارند نکته های بسیاری وجود دارد.
سیلک و تامپو: با این دو شیوه چاپ تقریباٌ می توان روی هر جنسی چاپ کرد اما چیزی که نشان دهنده چاپ به وسیله یکی از این دو شیوه به طور قطع است شکل ماده چاپ شونده است، برای مثال ظرف پلاستیکی ماست و ... که بطور مستقیم بر روی آنها چاپ صورت گرفته به یکی از این شیوه ها انجام شده است.
البته در راه تشخیص شیوه چاپ روی مواد نکات ریز و درشت بسیاری وجود دارد که شرح و بسط همه آنها مجال خود را می طلبد اما در اینجا به همین مختصر بسنده می کنیم تا شاید وقتی دیگر.
4- مراحل کار چاپ چگونه است؟
شاید بهتر بود این قسمت را در ابتدا بررسی می کردیم اما چون ذکر این نکته کمی نا آشناتر از نکات دیگر بود در آخر قرار گرفت. یک پروژه چاپی تنها شامل یک کارت ویزیت، بروشور، پوستر و یا یک جعبه ساده نیست که مراحل آن تا اندازه روشن و واضح باشد. در واقع رسیدن به یک بسته بندی نفیس آگاهی فراوانی در خصوص همه بخش های درگیر در پروژه چاپی از طراحی گرفته تا لیتوگرافی و چاپخانه و مراحل تکمیلی کار می خواهد با بررسی نمونه های زیبا و نفیس که معمولاٌ در بسته بندی های ارزشمند همچون عطرهای مختلف یافت می شود، می توان به اطلاعات مفید و کاربردی فراوان دست می یابیم.
ممکن است در نظر اول با دیدن یک جعبه عطر تشخیص دهید که این جعبه تک رنگ چاپ شده است اما بررسی دقیق آن احتمالاٌ به نتایج متفاوتی می انجامد. مثلاٌ اینکه یک مقوای ساده را در ابتدا متالایز کرده اند یعنی
آنچه باید برای چاپ و تولید لیبل و برچسب دانست
خدمتی دیگر از وبسایت قدرتمند خدمات چاپ ایران
- آیا به چاپ لیبل برای محصولات خود نیازمند هستید؟
- آیا می خواهید ضمن چاپ و تکثیر برچسب مرغوب و نصب آنها خدمات خود را تبلیغ کنید؟
- آیا در زمینه خدمات چاپ لیبل و بسته بندی فعالیت می کنید؟
- آیا نمی دانید چه نوع لیبل و برچسبی و با چه نوع چاپ و روکشی مناسب کار و نیاز شماست ؟
پس با ما همراه باشید...
مصرف ليبل برچسب و بستهبندي: آگاهي از روند بازار و داشتن زيرساختهاي چاپ ديجيتال، زمينه لازم براي موفقيت شركتهاي فعال در ارايه اين خدمات را فراهم ميكند و آينده از آن كساني است كه خود را با شرايط جديد زودتر وفق داده و از فرصت موجود براي سرمايهگذاري روي موضوعاتي استفاده كنند كه در آينده بهترين فرصتهاي تجاري را براي آنها فراهم ميكند.
چاپخانههاي ليبل و برچسب با فرصتها و چالشهاي زيادي روبهرو هستند
تنوعخواهي بازار و پيشرفتهاي تكنولوژيك، چاپخانهداران ليبل را در حال حاضر و در آينده نزديك با فرصتها و چالشهاي زيادي رو به رو ميكند، چرا كه از اين دو فاكتور از يك طرف ميتوان در جهت ارايه خدمات نو و متناسب با ذوق و سليقه جديد مشتريان استفاده كرده و بازارهاي جديدي را به روي شركت باز كرد و از طرف ديگر به خاطر سرمايهگذاريهاي هنگفت مورد نياز دچار چالش و دردسرهاي سرمايهگذاري شد.
بازار خدمات برچسب و لیبل در ایران
در حالي كه بازار ليبل در سالهاي اخير از ثبات نسبي برخوردار بوده، بخشهاي جديدي به بازارهاي سنتي اضافه شده و در حال توسعه است كه از آن جمله به مواردي نظير: فيلم شرينك، بستهبندي انعطافپذير، ليبلهاي امنيتي، محصولات تبليغاتي و تا حدي RFID ميتوان اشاره كرد.
تاثير چاپ ديجيتال بر صنعت چاپ بر چسب و لیبل
بيترديد ابداع و توسعه چاپ ديجيتال در سالهاي اخير از مهمترين عوامل تحول در صنعت چاپ ليبل بوده است و عامل اصلي در تحقق دو فرصت و چالش تنوع خواهي و تغيير تكنولوژي به حساب ميآيد كه چاپخانهداران ليبل را به بازنگري در استراتژيهاي بازاريابي و فروش ترغيب ميكند.
در 15 سال اخير، چاپ ديجيتال بيشترين سطح تغييرات و پيشرفت را شاهد بوده و امروزه هم اين مسير ادامه دارد.
براي مثال در آخرين نمايشگاه ليبل اكسپو كه در سال 2009 در بروكسل برگزار شد، يك تالار اختصاصي به سيستمهاي چاپ ديجيتال اختصاص داده شده بود و به مدت 4 روز پيدرپي برپا بود.
فنآوري چاپ ديجيتال، باعث حذف هزينه و زمانبري توليد پليت چاپ و مرحله آمادهسازي ماشين براي شروع عمليات چاپ شده و چاپخانهدار را قادر ميسازد كه به چاپ اقلام كم تيراژ و به خصوص با صرفه اقتصادي اقدام كنند.
امروزه امكان چاپ كم تيراژ، حتي براي آن دسته از چاپخانهداراني كه مشتريان پرتيراژ دارند، يكي از الزامات هر چاپخانه ليبل شمرده ميشود. با اين همه ورود فنآوري ديجيتال به يك چاپخانه، چالشهايي را به دنبال دارد كه از آن جمله ميتوان به آموزش پرسنل فروش درباره قابليتهاي چاپ ديجيتال اشاره كرد. ايجاد بازارهاي جديد براي چاپ ديجيتال مستلزم صرف وقت و به كارگيري نيروهاي توانمند است.
سرمايهگذاري روي سختافزار مناسب، بسيار اهميت دارد و براي بهرهبرداري درست از فرايند توليد، بايد از تجهيزات تكميلي پس از چاپ ، به منظور نهايي كردن پروسه توليد ليبل استفاده كرد.
ديگر فناوريهاي نوين تولید برچسب و لیبل
در دهه گذشته شاهد ورود ماشينهاي چاپ ليبلي بوديم كه از سرو موتور (Servo motors ) استفاده ميكردند. گرچه موتورهاي سرو، فنآوريهاي جديدي محسوب نميشوند، ولي زماني در ماشينهاي چاپ ليبل كاربرد پيدا كرده و باعث كاهش قيمت آنها شدند.
امروزه ماشينهاي معمولي داراي شفت و دنده براي حفظ موقعيت خود در مقابل ماشينهاي چاپ ليبل سروموتوري در تقلا هستند.
اين ماشينآلات بر اساس گفته سازندگانشان از محاسن متعددي برخوردارند كه از آن جمله ميتوان به سادگي و دقت رجيستر شدن اوليه و حذف اثر چرخ دنده و ساير نشانههاي ناخواسته اشاره كرد. البته ميزان ضايعات مواد در آنها به حداقل رسيده و زمان آمادهسازي ماشين به هنگام تعويض سفارش كاهش پيدا كرده است.
علاوه بر اين، به خاطر اتصال سروموتور به CPU، مشخصات تمام سفارشات چاپي در حافظه باقي مانده و استفاده دوباره از آنها را امكانپذير ميسازد.
بر اساس تخمين يكي از سازندگان ماشينهاي چاپ سروموتور، سهم بازار اين ماشينها از بازار چاپ ليبل حدود 25 درصد است، يعني از هر 4 چاپخانه، يكي داراي چنين ماشينآلاتي است. البته قيمت اين ماشينها نسبت به نوع معمولي آنها گرانتر است ولي در صورت نياز با هر تعداد سروموتور قابل تجهيز و بهرهبرداري است.
افزايش استقبال از اين ماشينآلات با شيب كندي ادامه خواهد داشت. البته ركود اقتصادي و كاهش اعتبارات مالي باعث شده كه چاپخانههاي كمتري به تهيه اين نوع از ماشينآلات اقدام كرده و به روزرساني تجهيزات خود را به زماني كه بازار رونق بيشتري داشته باشد موكول كنند.
به تازگي چاپ تجاري و محصولات فرهنگي با نزول چشمگيري مواجه بوده است كه از جمله دلايل آن ميتوان به موارد زير اشاره كرد:
- مجلات و روزنامهها تا حد زيادي خوانندگان و آگهيدهندگان خود را از دست دادهاند، چرا كه مخاطبان عام آنها به خصوص جوانترها به رسانههاي الكترونيك توجه بيشتري داشته و بدين ترتيب آگهيدهندگان براي جلب نظر مخاطبان خود به راههاي ارزانتري روي آوردهاند.
- استفاده از تكنيكهايي نظير پست مستقيم نيز امروزه گران تمام شده و آگهيدهندگان ترجيح ميدهند كه به صورت آنلاين با مخاطبان خود در تماس باشند كه به مراتب ارزانتر تمام ميشود.
- چاپخانهداران تجاري نيز كه به طور سنتي از روش افست براي چاپ اقلام چاپي استفاده ميكردند، خود را در رقابت با چاپ ديجيتال ميبينند كه در انجام سفارشات كم تيراژ بسيار مقرون به صرفهتر و سريعتر است.
ليبلهاي چاپ افست در مقابل چاپ فلكسو
قول رايج در ميان كارشناسان و مختصصان چاپ آن است كه نصف سفارشات چاپ ليبل به روش افست و نصف ديگر آن به روش فلكسو انجام ميشود.
اما در سالهاي اخير با مقبوليت بيشتر ليبلهاي پشت چسبدار، ارزش و اهميت روش فلكسو نسبت به افست بيشتر شده است. هر چند كه در عمل همچنان قاعده ذكر شده در بالا صادق است.
نياز بيشتر به سفارشات چاپي رنگي در ابتدا غلبه فناوري افست را به روش فلكسو به دنبال داشت ولي خيلي زود فلكسو قدمهاي عقب مانده را جبران كرد و همچنان نسبت 50-50 براي دو فناوري افست و فلكسو حفظ شده است.
البته طراحان ليبل بهطور معمول در كارهاي خود از 6 يا 7 رنگ استفاده ميكنند كه چاپ آن توسط ماشينهاي رول كم عرض فلكسو- كه قابليت نصب 8 تا 12برج را به روي خود دارند- بسيار ساده است و اين در حالي است كه به روش افست كار سادهاي محسوب نميشود.
ديجيتال وارد عرصه چاپ برچسب ميشود
در روزهاي اول، اين قاعده كه براي انجام سفارشات كم تيراژ بايد از افست به طرف ديجيتال رفت، به دلايلي شامل بازار ليبل و بستهبندي نميشد. چرا كه در بازار ليبلهاي پشت چسبدار، واحدهاي تجاري زيادي كه تنها شامل يك يا چند ماشين چاپ فلكسو رول كم عرض بوده، فعاليت ميكنند.
مديران برند، كه در بازار بينالمللي فعاليت دارند، در هر بخش از بازار يا هر كشوري با الزامات مختص و ويژهاي براي محصولات ليبل روبهرو هستند و در نتيجه لازم است كه خطوط توليد بستهبندي و حتي آنهايي كه به توليد دايمي يك محصول خاص مشغولند، هر از گاهي ليبلها را تغيير دهند و در نتيجه با حجم انبوهي از ليبلهاي غيرقابل استفاده روبهرو ميشوند كه براي بازار خاصي توليد شده و ديگر به درد نميخورد. اينجاست كه اهميت چاپ ديجيتال و قابليت آن در توليد محدود ليبل مشخص ميشود.
براي درك اين موضوع كافي است در بازار آمريكا در يك سوپرماركت به سراغ قوطيهاي ربگوجهفرنگي برويم و در حالي كه تا همين اواخر تنها 2 تا 3 نوع رب گوجه فرنگي توليد ميشد، شاهد 15 تا 20 نوع مختلف از آن باشيم.
بنابراين با فرض ثابت بودن حجم مصرف، سفارشات پرتيراژ قبلي به چندين سفارش كوچكتر و با تيراژ كمتر تقسيم شده است.
روندهاي جهاني بستهبندي
نظير ديگر بخشهاي صنعت چاپ، بستهبندي نيز در سالهاي اخير تحت تاثير ركود اقتصادي قرار گرفته است. ارزش محصولات چاپ بستهبندي در سال 2008 حدود 80 ميليارد دلار بوده است. با توجه به ادامه ركود در سال 2009 و رشد نسبي در سال 2010، انتظار ميرود كه در سال 2013 به حدود 87 ميليارد دلار برسد.
در حالي كه توليد انواع بستهبندي نظير بستهبندي انعطافپذير، بستهبندي مقوايي، برچسب و ليبل در حال افزايش است، اما در چهار سال آينده با 9 درصد كاهش چاپخانههاي بستهبندي و صنايع تبديلي روبه رو هستيم.
توليد انواع محصول چاپ بستهبندي در يك كشور صرفنظر از محدوديتهاي فني و پروسه توليد، به عواملي نظير: دوام محصول در بازار، قوانين دولتي، هزينه مصرف انرژي، جايگاه و نقش خرده فروشي، اقتصاد جهاني و وضعيت توليد صادراتي آن بستگي دارد.
دوام محصول بستهبندي در دوران ركود اقتصادي فعلي بيش از همه مورد بحث بوده و در حالي كه خرده فروشيهايي نظير والمارت، به آن توجه دارند، از كاهش هزينهها و افزايش درآمد نيز غافل نيستند. بدين ترتيب تاكيد خردهفروشان بر استفاده از محصولاتي با بستهبندي بادوام در محورهاي زير قابل مشاهده است:
- استفاده از مواد قابل بازيافت در بستهبندي
- استفاده از شرينك ليبل براي بستهبندي قوطيها و بطريهاي آب
- استفاده از مواد بادوام در بستهبندي
- با كوچك شدن جعبه حاوي بستهبنديهاي خرد، سعي در كمتر آلوده شدن محيط زيست ميشود.
بستهبنديهاي مقوايي و كنگرهاي بيشتر از همه به خاطر جنس مواد مورد استفاده در اندازه آنها، با كاهش روبهرو بودهاند.
قوانين دولتي كه در ارتباط با لزوم استفاده از مواد بادوام در بستهبنديها تنظيم شده است، بيشترين تاثير را بر روي صنعت بستهبندي در سالهاي پيش رو خواهد داشت.
از ديگر موضوعات موثر بر بستهبندي، الزامات قانوني در مورد سلامتي مواد غذايي است. دسترسي به اطلاعات مربوط به اجزاي تشكيل دهنده مواد غذايي و خوراكي بسيار مهم بوده و ليبل يا بستهبندي اصليترين بسته براي انتقال اين اطلاعات هستند.
براي صرفهجويي در مصرف انرژي نيز، بايد سعي به توليد محصولات بستهبندي سبكتري شودكه محيط زيست را كمتر آلوده كنند. به خاطر هزينه بالاي انرژي مصرفي، در بعضي از مناطق سعي ميشود كه به جاي كاغذ از مواد پلاستيكي استفاده شود.
ثبات رنگ و مقاومت مركبهاي چاپ و ورنيهاي يووي در برابر عوامل آب و هوايي
پايداري ليبل در آب و هواي متفاوت
ليبلهايي كه در محيط بيرون هستند تحت تاثير عوامل جوي مختلفي همچون اشعه خورشيد، باد، باران و برف قرار دارند. علاوه بر اين كيفيت سطح چاپ در ميزان مقاومت مهم است. به عبارت ديگر كاغذ به نسبت لايه فيلم يا سطوح فلزي، طول عمر كمتري دارد.
مقاومت آب و هوايي چيست؟
عدم چسبندگي مركب و ورنيها، مشكلي است كه اغلب در چاپ روي سطوح غيرجاذب ديده ميشود. چسبندگي كافي، اولين شرط ضروري براي هر گونه مقاومتي محسوب ميشود. موسسه آلماني براي تعيين استاندارد(DIN) ، مقاومت آب و هوايي يا مقاومت جوي را اينگونه تعريف ميكند: «مقاومت جوي، پايداري روكشي را در اثر تماس با آب و هوا در مكان مشخص و در مدت زمان مشخص، شامل ميشود و نيز ميتوان عوامل مختلف- ولي قابل اندازهگيري- را براي آن نام برد. مانند تغييرات رنگ، تغييرات ته رنگ، گچي و پوسته پوسته شدن، تاول زدن و خوردگي سطح. اين تغييرات كه با استانداردهاي مختلفي بررسي و بيان ميشوند، در استانداردهاي مختلف لحاظ ميشود. با اين حال استانداردDIN فقط مربوط به نساجي و روكشهاي مربوط به آن است و براي سطوح چاپي وضع نشده است. بنابراين نياز به استاندارد ديگري احساس ميشود.»
شرايط اقليمي تكرارپذير نيستند
از آنجا كه آب و هوا بستگي به موقعيت مكاني، شرايط اقليمي، فصول مختلف و تغييرات سالانه دارد، در هر جايي آب و هوا متفاوت خواهد بود. به عبارت ديگر شرايط خاص آب و هوايي به دليل يكسان نبودن موارد مذكور، تكرارپذير نيستند. بنابراين براي ايجاد محيطي متشابه، نيازمند روشهاي ساختگي و ابزارهاي سنجش آب و هوا هستيم. منبع نوري براي اين امر، هواي سرد شده لامپ زنون به همراه دماي رنگ 5500 تا 6500 درجه كلوين است. فيلتر بايد بين منبع نوري و نمونه چاپي كه اشعه يووي را كاهش ميدهد قرار گيرد. درصد اشعه ماوراي قرمز كه از لامپ زنون ساطع ميشود، با فيلتر گرم كاهش مييابد.
اين آزمايش شرايط باران را به همراه رطوبت شبيهسازي ميكند كه زمان اسپري كردن در آن بايد يك دقيقه و زمان خشك كردن 29 دقيقه باشد. در طول زمان خشك شدن، دما نبايد از 40 درجه سانتيگراد (104 درجه فارنهايت) بالاتر رود و براي اسپري كردن فقط بايد از آب شيرين استفاده كرد و نبايد آب داراي نمكهاي فلزي باشد.
استاندارد آب و هوا
استاندارد 53166DIN ، ويژگي مراكز آب و هوايي را تعريف كرده است. ميزان مقاومت جوي به شرايط اقليمي و تاثير آن بر نمونههاي چاپ بستگي دارد و آن شرايط اقليمي بايد با تاثيرات مورد نظر در مرحله نهايي تاييد شود. طبق استاندارد 50019DIN ، مراكز آب و هوايي بايد بتوانند شرايطي مثل جو معتدل، مرطوب يا شرايط اقليمي كنار دريا را فراهم كنند. علاوه بر آن اطلاعات جوي و تاثيرات محيطي بايد به صورت كمي و كيفي ثبت شود. همچنين استفاده از اطلاعات آب و هوايي نزديكترين ايستگاه هواشناسي توصيه ميشود.
در مراكز آب و هوايي كه داراي تاثيرات محيطي مخرب و فرساينده هستند، ميتوان نمونههاي استاندارد جوي را طبق استاندارد 50917 DIN تعيين كرد.
آیا آب و هوا عمر مركب را ميكاهد:
فنآوری پیشرفته نوردهی یووی برای ظهور کلیشه فتو پلیمر در چاپ فلکسو
آموزش در زمینه ساخت کلیشه به صورت حرفه ای
برای بازتولید تصویر روی فرم چاپ فلکسو یا ظهور کلیشه در صنعت مدرن چاپ بستهبندی، روشهای گوناگونی وجود دارد. در این مقاله علمی، روش جدید ظهور کلیشه که مبتنی بر استفاده از نور UV با لامپ های LED است، مورد بررسی دقیق قرار میگیرد. برای روشن شدن هر چه بیشتر
تصویر1- تولید نقاط هموار و یک دست روی کلیشه با تابش اشعه UV با استفاده از فنآوری لامپهای LED که روی یک پایه متحرک (Bar) نصب شدهاند
عبارت Tonal Value یا مقادیر رنگ (میزان پوشش مرکب روی کار) مربوط به سطح چاپ شده میشود. اگر به عنوان مثال مقدار تونال کاری سه درصد باشد، یعنی اینکه تنها 3 درصد از کل سطح کار توسط مرکب پوشیده شده است. اگر این مقدار 100 درصد باشد، یعنی کل سطح کار چاپی توسط مرکب پوشیده شده است. از آنجایی که انجام برخی تنظیمات چاپی برای دستیابی به یک تصویر چاپ شده با کیفیت قابل قبول ضروری است، مرکب روی سطح چاپ پذیر، با استفاده از فشار سیلندر منتقل میشود. در اثر این فشار به طور معمول مرکب بیش از میزان محاسبه شده روی کار منتقل شده و همین امر باعث پدیده چاقی ترام (Dot gain) میشود. هر چه فشار سیلندر چاپ بیشتر باشد، مقدار چاقی ترام نیز بیشتر خواهد شد.
با این حال فشار بالای سیلندر برای چاپ مناطق تنپلات میتواند تاثیر مثبتی داشته باشد، زیرا با افزایش دنسیته مرکب در مناطق تنپلات، تصویر چاپ شده قویتر بوده و براقیت بالاتری دارد.
پرسش اینجاست که شکل ایدهآل یک نقطه (Dot) روی کلیشه فلکسو چگونه باید باشد؟ آیا شکل مخروطی را دارد که نوک آن به جای اینکه تیز باشد، صاف است، یا اینکه دارای دیوارهها یا شانههایی با شیب بسیار تند و تیز است؟ هنگامی که صحبت از ظهور کلیشههای فتوپلیمر میشود، هر دو شکل توصیف شده میتوانند در حقیقت مبالغهآمیز باشند؛ اشکالی که در واقعیت نمیتوان به آنها دست یافت. با این حال هنگامی که کلیشههای ظاهر شده را زیر میکروسکوپ میبینیم، نقاط روی کلیشه بسیار شبیه اشکالی هستند که توصیف کردیم.علت این امر، استفاده از شیوهای است که در هنگام فرایند نوردهی باعث میشود تا نقاط به یکدیگر متصل شوند.
در سیستمهای رایج پیش از چاپ فلکسو، کلیشهها با استفاده از فیلم نگاتیو که حامل اطلاعات چاپی است، ظاهر میشوند.
فیلم نگاتیو با سطح کلیشه تماس نزدیک پیدا میکند، سپس نور یووی روی فیلم تابانده میشود. برای اینکه هوا بین فیلم و سطح کلیشه محبوس نشود، از نیروی مکش (وکیوم) استفاده میشود. در آخر بخشهایی که در معرض نور قرار گرفتهاند و ظاهر شدهاند، به یکدیگر متصل شده و بخشهای غیرچاپی که ظاهر نشدهاند، توسط حلال شستو شو و از سطح کلیشه زدوده میشوند. از آنجایی که سطح کلیشه نور را منعکس و پخش می کند، ابعاد نقطه نهایی ظاهر شده روی کلیشه بزرگتر از نقطه روی فیلم است. به این پدیده چاقی ترام (Dot gain) میگویند که در هنگام انتقال اطلاعات چاپی از فیلم به کلیشه رخ میدهد. پدیده چاقی ترام همواره باعث میشود تا کار چاپ شده نهایی با کاری که در ابتدا توسط طراح ارایه شده، متفاوت باشد. در سالهای اخیر استفاده از کلیشههای دیجیتال محبوبیت فراوانی در میان چاپکاران فلکسو پیدا کرده است. در سیستمهای دیجیتال، اطلاعات چاپی توسط فیلم نگاتیو روی کلیشه منتقل نمیشود، بلکه اطلاعات توسط لیزر- که روی لایه سیاه کربن موجود در کلیشه تابانده شده- انتقال مییابد. با این حال وجود اکسیژن در این فرایند میتواند تاثیر نامطلوب بگذارد. اکسیژن به هنگام فرایند برقراری پیوند بین نقاط چاپی، به عنوان یک عامل بازدارنده عمل میکند. به همین خاطر نقاط چاپ شده به خوبی نمیتوانند در مرز بین مناطق ظاهر شده به یکدیگر متصل شوند. در نتیجه هنگام عملیات شستوشو، این مناطق از سطح پلیت برداشته شده و در نتیجه به جای چاقی ترام، با پدیده لاغری ترام مواجه میشویم. بازتولید دقیق و کامل مقادیر تونال اصلی در قالب نقاط مخروطی با پایههای مقاوم روی کلیشه، میتواند سناریوی ایدهآلی برای هر چاپکار باشد. برای این کار تک تک اطلاعات اصلی در فایل طراحی شده باید عینا روی کلیشه بازسازی شود. از آنجایی که اکسیژن به عنوان یک عامل بازدارنده تاثیر نامطلوبی روی این فرایند میگذارد، باید با استفاده از روشهای مناسب، اثر اکسیژن را تا حد ممکن کم کرد یا از بین برد.
روشهای ممکن و نتایجی که حاصل میشود، از جمله مباحث مهمی هستند که چاپکاران فلکسو در مورد آن بحث و بررسی فراوانی میکنند. یکی از روشهای مورد بحث، لمینیت کردن کلیشه معمولی فلکسو توسط فیلم نگاتیو است. روش دیگر، لمینیت کلیشه دیجیتال با استفاده از یک فیلم ترانسپارانت، پس از ظهور لایه سیاه کربن کلیشه دیجیتال توسط لیزر است. البته اگر به جای لیزر برای ظهور کلیشه از یک نوع گاز بیاثر مثل نیتروژن استفاده شود، نیازی به لمینیت کردن کلیشه نیست، چون اکسیژن ایجاد نمیشود.
گروه تولیدات فلکسوگرافی فلینت (Flint Group Flexographic Products) روشی متفاوت ارایه کرده است. در این روش کلیشه فلکسو در معرض تابش شدید نور یووی قرار میگیرد. این کار باعث میشود تا نقاط ظاهر شده روی کلیشه به سرعت به یکدیگر متصل شوند. این سرعت آنقدر بالاست که اکسیژن فرصت بازدارندگی پیدا نمیکند. به همین خاطر تاثیر نامطلوب اکسیژن بر کل فرایند از میان برداشته میشود. در مرحله اول اشعه یووی از طریق دیودهای انتشار نور (LED) که به صورت ردیفی روی یک پایه متحرک (Bar) قرار دارند، با شدت به سطح کلیشه تابانده شده و مناطق چاپی با یکدیگر پیوند میخورند(تصویر شماره 1)، ولی نقاط برجسته نمیشوند. برای این کار دیودها که روی پایه(Bar) سوار شدهاند، روی سطح کلیشه حرکت میکنند. به همین خاطر به این فرایند Surface Screening میگویند. پس از این مرحله، کلیشه بار دیگر توسط لامپهای یووی استاندارد تحت فرایند نوردهی قرار میگیرد.
برای این روش دو سیستم نوردهی متفاوت طراحی شده که قادرند کلیشههای تا ابعاد 1200×900 میلیمتر و 2033×1270 میلیمتر را ظاهر کنند. این تکنولوژی جدید تصویرگذاری که به تازگی وارد بازار شده
nyloflex Next نام دارد. تفاوت این تکنولوژی با تصویرگذاری به شیوههای مرسوم دیگر را به راحتی با استفاده از میکروسکوپ الکترونیکی (تصویر شماره 2) میتوان تشخیص داد. در سمت چپ تصویر نقاطی را میبینید که با استفاده از فیلم نگاتیو ساخته شدهاند. شانههای پهن با شیب ملایم در اثر نوری که توسط کف کلیشه منعکس و پخش شده، ایجاد شدهاند. تصویر میانی نقاطی را به نمایش میگذارد که گرد هستند و دیواره آنها شیب تندتری دارد. این نقاط در معرض اکسیژن و هوای اتاق ظاهر شدهاند. این تصویر مقادیر تونال 10 درصد را نشان میدهد که پس از ظهور کلیشه تا 5 درصد کاهش یافتهاند.
تصویر سمت راست کلیشهای را نشان میدهد که با استفاده از تکنولوژی جدید گروه فلینت ظاهر شده است. در این روش بازتولید اطلاعات فایل طراحی شده با دقت بیشتری انجام میشود و همان گونه که دیده میشود دیواره (شانه) نقاط، شیب زیادی داشته و عمق بیشتری دارند. در گذشته تلاشهایی برای افزایش میزان انتقال مرکب در بخشهای تنپلات از طریق روشهایی که پیشتر (استفاده از فیلم به عنوان پوشش) به آن اشاره شد، انجام شده است. ولی این روشها به خاطر تاثیر نامطلوب اکسیژن، تنها تا حدی رضایتبخش بودهاند. اگر کلیشه تحت فرآیندی که اثر منفی اکسیژن را خنثی میکند ظاهر شود، الگوهای بسیار ظریف را میتوان روی کلیشه ساخت. در تصویر شماره 3 به خوبی میتوان تاثیر نامطلوب اکسیژن را به هنگام ظهور کلیشه تشخیص داد. تاثیر منفی اکسیژن بر فرآیند ظهور کلیشه به سهم خود باعث انتقال ناهمگن مرکب روی کار چاپی میشود. همانگونه که در تصویر شماره 3 میبینید ترامگذاری بدون اثر اکسیژن یکدستتر و با کیفیت بهتری انجام میشود. سطح چاپ شده یکدستی بیشتری دارد. هر چه پوشش مرکب روی کار یکدستتر باشد، کار جذابتر است و کیفیت تصویری بهتری دارد.
فونتها کنتراست بهتری دارند و زیباتر به چشم میآیند. از سوی دیگر حذف تاثیر نامطلوب اکسیژن، باعث میشود تا نقاط ظریف روشن (High lights) به خوبی بازتولید شوند و نقاط نوک پهن روی سطح کلیشه شکل بگیرند.با این حال هنگام چاپ، نوک پهن نقاط نیز میتواند باعث افزایش چاقی ترام شود و این خود مشکلساز است، زیرا مرکب به مناطق غیر چاپی نیز کشیده میشود. برای این کار باید در مرحله پیش از چاپ و ظهور کلیشه از الگوریتمهای ویژه ترامگذاری که باعث کاهش چاقی ترام میشوند، استفاده کرد. در آخر مزایای این سیستم را میتوان اینگونه جمعبندی کرد:
- بازتولید دقیق و کامل اطلاعات طرح اصلی روی کلیشه.
فیلم آموزش جامع و عملی چاپ فلكسوگرافي 2012
برای اولین بار در ایران
در این بخش از وبسایت "خدمات چاپ" فیلم جامع آموزشی چاپ فلكسوگرافی برای اولین بار در اختیار شما قرار داده می شود.
در ادامه این مطلب می توانید فیلم آموزشی چاپ فلكسوگرافی را به صورت رایگان دانلود نمایید.
فیلم آموزش چاپ فلكسوگرافی دارای 6 قسمت آموزشی می باشد.
فیلم آموزش جامع چاپ فلكسوگرافی با کیفیت HD آماده دانلود می باشد، جهت سهولت در دانلود ضمن فشرده سازی هر قسمت به چند پارت تقسیم گردیده است.
پسورد فایل ها: printservices.ir
توجه: امکان دانلود صرفا برای اعضای وبسایت "خدمات چاپ" فراهم می باشد.
شرایط عضویت در پرتال جامع آموزش ، معرفی و مشاوره خدمات چاپ را از اینجا مطالعه نمایید.
لینک های دانلود فیلم آموزش کامل چاپ فلکسو در ادامه این مطلب آماده دانلود می باشند
تصاویر از این فیلم
لینک های دانلود در ادامه مطلب
مشکل کثیف شدن جوهر و مرکب چاپ
چرك شدن(Darkening)
زمانی اتفاق می افتد که مرکب های تیره تر بعد از اينكه به كاغذ منتقل شدند در برج بعد از كاغذ به لاستیک، از لاستيك به پلیت و از پليت به سیستم مرکب دهی انتقال داده شده و رنگ های روشن را کثیف کنند.
باید در حین چاپ خیس روی خیس، میزان چسبناكي مرکب ها متناسب باشد، با این حال گاهی پیش می آید که مرکب واحدهای اولیه باعث کثیف شدن مرکب روشن تر (عمدتاً مرکب زرد) در واحدهای بعدی می شوند.
رفع کثیف شدن جوهر و مرکب چاپ:
مشکل ایجاد خط های افقی پس از چاپ
نوارهای افقي (Horizontal Stripes)
این مشکل که در تمام تکنولوژِی های چاپ احتمال بروز آن وجود دارد، شامل ظاهر شدن نوارهای افقی روشن و تیره در مناطق تصویر، در راستای چاپ می باشد. و مشکلی شایع در خدمات چاپ است دلایل زیادی برای این اشکال وجود دارد. تنظیمات نادرست و اشتباهات مربوط به مرحله قبل از چاپ؛ وجود آلودگی های ناشی از انباشته شدن پودر خشک کنی و یا کوتینگ کاغذ، پلیت و یا لاستیک صدمه دیده و کیفیت پایین مرکب از جمله دلايل بروز اين مشكل است.
وجود اشکالاتی در خود ماشین چاپ هم می تواند این خطوط را ایجاد کند، به طور مثال تنظیم نبودن سیستم مرکب دهی و رطوبت دهی و یا فشار زیاد مابین نوردها. گاهی وجود نوارهای رنگی مربوط به حرکات جانبی اضافی نوردهای روی پلیت است.
رفع مشکل ایجاد نوار های افقی پس از چاپ:
مشکل لکه دار شدن چاپ
لکه آوردن چاپ (Mottling)
در تمام دستگاه ها و روش های چاپ از پرینت خانگی تا افست این مشکل بروز می کند. دلیل اصلی ایجاد اشکال لکه آوردن (ابری شدن) یکدست نبودن سطح کاغذ و جذب غير یکنواخت مرکب است. در ماشين هاي ورقی 4 رنگ، تصاوير ايجاد شده در يك واحد چاپي در واحد بعد دوباره شقه شده و به لاستيك منتقل مي شوند و در نهایت موجب انتقال غير یکنواخت مرکب به سطح چاپ و ابری شدن آن می گردد. بروز این عارضه در چاپ افست صورت های گوناگونی دارد. اگر علت قطعی لکه آوردن کاغذ باشد، شکل ظاهری لکه ها شبیه ساختار کاغذ خواهد بود. این مورد را می توان زیر نور UV بررسی نمود. برای اطمینان، ویژگی های جذبی مرکب هم باید آزمایش شده باشند.
رفع اشکال لکه دار شدن چاپ:
مشکل سایه دار شدن چاپ
سایه آوردن چاپ (Ghosting)
زماني كه علاوه بر مناطق منظور شده چاپي (مناطق تصويري) در فرم ها ـ چه پوزتيو و چه نگاتيوـ يك كپي ديگر از آنها روي كار وجود داشته باشد، در اصطلاح كار سايه انداخته است.
این سایه ها به دلیل عبور مجدد نورد مرکب بر روی پلیت و یا کم و زیاد شدن مرکب به وجود می آیند. در صورت تنظیم نبودن نوردهای مرکب و یا ضعیف بودن پیگمنت های مرکب امکان سایه اندازی بیشتر می شود. بالانس درست آب و مرکب از سایه اندازی جلوگیری می کند زیرا افزایش آب تأثیرات منفی بر روي محصول چاپی دارد.
رفع اشکال سایه دار شدن چاپ:
مشکل پرز کن شدن کاغذ در حین چاپ
پرزكن شدن (Pikcking)
پرز كن شدن زماني رخ مي دهد كه الياف كاغذ از سطح آن كنده شود يا آنكه ورق چاپي در حين فرايند چاپ پاره شود. اين عارضه مي تواند باعث خرابي لاستيك شود. در اين حالت لازم است بارها لاستيك را بشوييد كه كيفيت چاپي پايين مي آيد. زماني كه سطح چاپي حالت ارتجاعي نداشته باشد مشكل پرز كن شدن به وجود ميآيد.
به نظر میرسد که میزان نیروی چسبندگی مرکب بیشتر از نیروی چسبندگی مابین فیبرهای کاغذ و یا پیگمنت های کوتینگ است. چسبندگی کم و یا قدرت نگهدارندگی ضعیف مواد بکار رفته در کوتینگ می تواند از عوامل زدگی باشد.
رفع اشکال مشکل پرزکن شدن کاغذ چاپ :
مشکل چروک شدن کاغذ چاپ
چروک شدن (Crease Formation)
چروك شدن كاغذها زماني رخ مي دهد كه كاغذها يا درست هوادهی نشده باشند و یا درست بر روی پالت قرار نگرفته باشند. علاوه بر اینها در كاغذهايي که لبه آنها موج دار، وسط آنها برآمده و یا دارای الکتریسیته ساکن هستند هم این حالت رخ میدهد. تنظیمات نادرست واحد تغذیه کاغذ، حمل و نقل غیرصحیح کاغذ و انبارداري در شرايط غیر استاندارد نیز می تواند موجب بروز اين حالت گردد. به دلیل حساس بودن کاغذ نسبت به نوسانات رطوبت باید در ثابت نگه داشتن دما و رطوبت هنگام انبارداري، دقت شود. کاغذ را درشرایط مناسب؛ رطوبت نسبی 50 تا 55 درصد و دمای مابین 20 تا 22 درجه سانتي گراد نگهداری کنید.
از دیگر دلایل چروک شدن تنظيم نادرست سنجاق ها و تعداد آنها، كشش زياد نشان، فشار زياد تسمه ها و درست نبودن فشار هواي فوت و مك است. عملکرد ضعیف پنجه ها یا کثیف بودن آنها و فشار زیاد و نادرست مابین لاستیک و سیلندر چاپ از ديگر عوامل چروكي و لغزش كاغذ هستند.
بر طرف کردن و رفع مشکل چروک شدن کاغذ چاپ:

مشکل چسبیدن ورق های کاغذ به یکدیگر
بارالکتریکی ساکن روی کاغذ (Electrostatic Charge Paper)
يكي از مشكلاتي كه اپراتورهاي چاپخانه ها با آن آشنا هستند، چسبيدن صفحات كاغذ به يكديگر است. دليل اين مسئله ايجاد بار الكتريسيته ساكن در سطح كاغذ ها می باشد. با بروز اين مشكل قسمت تغذيه ماشين چاپ چند ورق كاغذ را به صورت همزمان از روي پالت برمي دارد كه موجب توقف آپارات مي شود.
الكتريسيته ساكن نتيجه اضافه شدن الكترون (بار منفي) يا كم شدن الكترون (بار مثبت) در سطح كاغذ است. این اتفاق بیشتر در زمانی که کاغذ به دلیل رطوبت کم هوا، بیش از اندازه خشک شده باشد رخ می دهد.
رفع مشکل چسبیدن ورق های کاغذ به یکدیگر:
- میزان رطوبت کاغذ باید بین 45 تا 55 درصد باشد.
- میزان رطوبت نسبی محیط باید بین 50 تا 55 درصد باشد.
نکته: در فصل های سرد سال در اتاق هایی که با وسایل حرارتی گرم می شوند رطوبت به طرز چشم گیری کاهش می یابد.

آشنایی با چاپ فلکسو
فلكسوگرافي روش چاپي است با يك لوح چاپ برجسته (كليشه) و منعطف. اين لوح به سيلندر لوح دستگاه چاپ فلكسوگرافي چسبانده ميشود. روش فلكسو در واقع نوع امروزي چاپ لترپرس ( چاپ با استفاده از حرف و تصاوير برجسته فلزي است). البته چاپ فلكسو همه كاره تر از روش لترپرس است چرا كه با استفاده از آن ميتوان تقريبا انواع سطوح همچون پلاستيك، فويل، سلفون و كاغذ را چاپ كرد. اين روش بطور وسيعي جهت چاپ سطوح به كار رفته در بسته بندي مواد غذايي به كار ميرود. همچنين از آن ميتوان براي چاپ سطح وسيعي با يك رنگ يكنواخت و يكدست استفاده كرد.
كاربردها :
روش فلكسو از روشيهاي چاپي است كه همواره گسترش و پيشرفت بسيار سريعي را بر خود ديدهاند. البته نبايد تصور كرد كه اين روش تنها براي چاپ محصولاتي خاص كاربرد دارد. در واقع قابليت اين روش براي چاپ انواع مختلفي از سطوح چاپي باعث شده تا گستره وسيعي از محصولات با اين روش قابل چاپ باشند. بستهبندي مواد غذايي همانطور كه اشاره شد يكي از مهمترين ميادين كاربرد اين روش چاپي است. چاپ بر روي كيسههاي پلاستيكي لفافهاي بستهبندي، كاغذ ديواري، مجلات، ضمايم روزنامهها، كتب و فرمهاي اداري از ديگر كاربردهاي رايج اين روش چاپياند.
فرآيند چاپ :
كليشه برجسته و منعطفي كه به عنوان لوح چاپ در اين روش استفاده ميشود از لاستيك قالبگيري شده يا مواد فتوپليمري كه نواحي تصويري در آنها بالاتر از نواحي غير چاپي است ساخته شده است. روشهاي آنالوگ يا ديجيتال هر دو ميتوانند براي ساخت اين كليشهها به كار گرفته شوند.
فلكسوگرافي روش چاپي مستقيم است به اين معني كه به هنگام چاپ كليشه آغشته به مركب در تماس مستقيم با سطح چاپ شونده تصوير را بر روي آن منتقل ميكند. در اين حال نوردي موسوم به نورد «آنيلوكسي» مركب را از منبع مركب به كليشه ميرساند و كليشه آن را بر سطح چاپ شونده انتقال ميدهد. بر روي نورد آنيلوكسي حفرههاي وجود دارند كه مقادير مشخصي از مركب را با خود بر روي كليشه حمل كرده و منتقل ميكنند. بر اين اساس تعداد حفرههاي موجود ( در واحد طول ) بر روي نورد آنيلوكسي بسته به نوع كار چاپي و كيفيت مورد نظر متغير خواهد بود.
در اين ميان اصطلاح آنيلوكس نامي بود كه تا تقريبا 60 سال پيش روش فلكسوگرافي به آن موسوم بود. اصطلاح


==========================
بنر ها

